مخزن استیل

مخزن استیل – مخزن استیل دو جداره – مخزن استیل پروسس تانک

 در یکی دیگر از مقالات ایران اینوکس قصد داریم شما را با مخزن استیل  و انواع آن ( تک جداره ، دو جداره و سه جداره ) ، آشنا سازیم ، اما پیش از آن به معرفی  استیل های مصرفی برای ساخت این مخزن ها می پردازیم .

استیل 

همانگونه که در مقاله « انواع فولاد ضد زنگ » خواندیم ؛

فولاد ضد زنگ ، فولاد زنگ نزن ، استیل ، استنلس استیل ، INOX و …

تمامی نام های ذکر شده به آلیاژی از فولاد گفته می شود که از عناصر پایه ؛ آهن ، کروم و نیکل ، تشکیل شده است . میزان کروم موجود در یک کیلوگرم فولاد ضد زنگ 105 گرم و میزان نیکل موجود در یک کیلو گرم فولاد ضد زنگ 12 گرم ، می باشد .

استیل ها به پنج گروه ؛ آستنیتی ، آهنی ، مارتنزیتی ، دوپلکس و رسوب سخت شونده ، دسته بندی می شوند . فولاد های ضد زنگ مصرفی برای ساخت مخزن استیل ، جزو زیر گروه 300 استیل های آستنیتی می باشند .

فولاد زنگ نزن استیل 304 زنگ زدگی استیل استیل 304 و 316 مخزن استیل تاسیسات استیل استیل در خانه

گروه 300 

فولاد های ضد زنگ آستنیتی دارای دو گروه 200 و 300 می باشند . گروه 300  از پر کاربرد ترین و مشهور ترین گروه می باشد . شهرت گروه 300 به دلیل وجود استیل های 304 و 316 می باشد ، که در بخش های بعدی به آن ها می پردازیم .

مخزن استیل 

برای نگهداری محصولات خاص در شرایطی که  احتمال زنگ زدگی و  خوردگی مخازن بالا باشد از مخازن ساخته شده با متریال استنلس استیل استفاده می شود . شکل رایج مخزن های استیل به صورت استوانه ای ( ایستاده ) می باشد ، اما دارای شکل های دیگری همچون ؛ مکعبی ، کروی ، هرمی و مخروطی نیز می باشند . لازم به ذکر است که در برخی از موارد بنا بر درخواست کارفرما ، مخزن استیل در شکل های سفارشی تولید می شوند . سری فولاد های ضد زنگ مصرفی برای ساخت این مخازن ؛ استیل 304 ، 316 و 316L می باشد .

استیل 304

این استیل دارای 18 درصد کروم ، 8 درصد نیکل و 0.08 درصد کربن ، بوده و رتبه اول بیش ترین مصرف را به خود اختصاص می دهد . استیل 304 در ساخت مخزن استیل نیز دارای کاربرد های بسیار زیادی ، می باشد . این استیل در  مخازن ؛ کارخانه تولید روغن ،  کارخانه مواد غذایی ،کارخانه  مواد لبنی ، حمل مواد ، نگهداری مواد و … ، کاربرد دارد زیرا این استیل دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی و اکسید شدن  ( زنگ زدگی ) داشته و در برابر اسید های میانی ( ضعیف ) دارای مقاومت قابل قبولی می باشد .

مخزن استیل

استیل 316 و 316L 

استیل 316  شباهت های زیادی به استیل 304 دارد و در رتبه دوم بیش ترین  میزان مصرف قرار گرفته است . اما مسئله ای که استیل 316 را از استیل 304 متمایز می کند ، عنصر « مولیبدن » می باشد . به گونه ای که ؛ مولیبدن موجود در فولاد ضد زنگ سری 316  ، قابلیت مقاومت در برابر اسید های قوی را به این استیل می افزاید . استیل 316L   نسخه کم کربن استیل 316 می باشد . کربن کم سبب می شود تا جوش پذیری این استیل بهبود یابد . فولاد های ضد زنگ 316 و 316L در کنار دیگر استفاده ها در ساخت مخزن استیل نیز کاربرد دارند که می توان به استفاده در  صنایع ؛ نظامی ، شیمیایی ، دارویی ، غذایی و … ، اشاره نمود . 

انواع مخزن استیل

مخازن استیل در  سه نوع ؛ مخزن تک جداره ، مخزن دو جداره و مخزن سه جداره تولید می شوند . هر کدام از مخازن نام برده شده دارای خصوصیاتی می باشند که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد .

مخزن استیل تک جداره

بیش ترین میزان استفاده از مخازن استیل ، مخزن استیل تک جداره می باشد . کم ترین میزان  ظرفیت این مخازن 500 لیتر می باشد . لازم به ذکر است که این مخازن با ظرفیت بالای 150 متر مکعب ( 150000 لیتر ) نیز تولید می شوند . متریال مصرفی برای ساخت این مخازن استنلس استیل سری 304 و 316 می باشند . کاربرد اساسی مخازن استیل تک جداره ؛ ذخیره سازی و نگهداری مواد می باشد .  این مخازن در شکل های مختلف قابل تولید است که رایج ترین شکل آن به صورت استوانه ای ( عمودی و افقی ) می باشد .

استیل 316 استیل 304 و 316 مخزن استیل تفاوت استیل 316 و 308

مخزن استیل دو جداره 

این مخازن مانند مخازن استیل تک جداره در ظرفیت های مختلف کابل تولید می باشد . هدف ساخت جداره دوم در این مخازن ؛ افزایش مقاومت بدنه ، افزایش تحمل فشار  و … ، نمی باشد . بلکه هدف از افزودن جداره دوم ، اجرای عملیات مورد نظر می باشد .

این عملیات می تواند ؛

  • افزودن یک موتور ( گرداننده همزن داخل مخزن )
  • پر کردن فضای خالی بین دو لایه ( با پشم سنگ ، پشم شیشه و یا عایق حرارتی دیگی ) جهت جلوگیری از اتلاف حرارت
  • افزودن کویل اسپیرال ( افزایش دهنده و کاهش دهنده دما )

باشد .

بدنه مخزن استیل دو جداره  معمولا از استیل 304 و 316 ساخته می شود . غالبا لایه خارجی ( ضخامت 1.5 ) فقط  به عنوان پوشش بوده و به عملیات خاصی نیاز ندارد . اما لایه داخلی با فشار و  وزن محصول در ارتباط بوده و  دارای ضخامت 2 میلی متر و یا بیشتر  ، می باشد .

مخزن استیل پروسس تانک

این مخازن همانند دیگر مخازن نام برده شده از متریال استیل 316 و 304 ساخته می شوند . کم ترین میزان ظرفیت مخزن سه جداره ، 500 لیتر می باشد ولی با در نظر گرفتن کاربرد ، این ظرفیت تا بیش از 10 هزار لیتر ، قابل ارتقا می باشد  . مخزن استیل سه جداره دارای  کاربرد هایی همچون ؛  فرآوری ، تبادل حرارت ، نگهداری محصول و مخلوط کردن ، می باشد .

بیشترین کاربرد مخارن سه جداره در کارخانجات تولید لبنیات است و هدف این مخازن تبدیل شیر به محصول های دیگر لبنی می باشد .

مخازن استیل پروسس تانک دارای تجهیزاتی همچون ؛ ترمومتر  ( گیج دما ) ، مانومتر  ( گیج فشار  ) ، پی اچ سنج ( PH متر ) ، حجم سنج ، عایق حرارت ، شیر نمونه برداری ، شیر اطمینان ، هواکش ، همزن  و … ، می باشند .

استیل 316 مخزن استیل
فهرست