دستگیره استیل

دستگیره استیل – انواع دستگیره استیل – دستگیره استیل در اشکال مختلف

 در مقاله پیش رو با دست گیره استیل ، شکل های مختلف و مکان های نصب آن آشنا می شوید . اما پیش از آن به معرفی جداگانه دستگیره و استیل می پردازیم . همراه ما باشید .

دستگیره 

دست گیره ها در نقاط مختلف شهر و خانه وجود دارند . هدف از طراحی و ساخت دستگیره ها سهولت در انجام کار های روزمره زندگی می باشد . دستگیره ها برای انجام کار هایی از جمله ؛ جا به جایی اشیاء  ، باز و بسته کردن انواع درب ها ، حفظ تعادل و …  ، ضروری می باشند . جنس دستگیره ها با توجه به محل قرار گیری و کاربرد متغییر می باشد . از  متریال هایی همچون ؛ چوب ، پلاستیک ، آهن ، استیل و … برای ساخت دستگیره ها استفاده می شود . 

دستگیره استیل

استیل  

همانگونه که در مقاله « انواع فولاد ضد زنگ » خواندیم ؛

فولاد ضد زنگ ، فولاد زنگ نزن ، استیل ، استنلس استیل ، INOX و …

تمامی نام های ذکر شده به آلیاژی از فولاد گفته می شود که از عناصر پایه ؛ آهن ، کروم و نیکل ، تشکیل شده است . میزان کروم موجود در یک کیلوگرم فولاد ضد زنگ 105 گرم و میزان نیکل موجود در یک کیلو گرم فولاد ضد زنگ 12 گرم ، می باشد  .

برای ساخت دستگیره های استیل  اکثرا از استیل های سری 304 و 316 استفاده می شود .

استیل 304 و 316

از این دو سری برای ساخت دستگیره هایی با دوام بالا استفاده می شود این دو استیل دارای تفاوت هایی می باشند که برجسته ترین تفاوت میان این دو سری ضد اسید بود سری 316 می باشد که به دلیل داشتن عنصر مولیبدن می باشد . در صورتی که می خواهید به تفاوت های میان دو سری پی ببرید ، مقاله « تفاوت استیل 304 و 316 » را مطالعه نمایید .

دستگیره استیل

دستگیره استنلس استیل 

این دستگیره ها دارای استحکام بالا ، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشند . دست گیره استیل در کنار استحکام دارای زیبایی ظاهری بسیار مناسبی بوده و در زیبایی مکان مورد استفاده تاثیر گذار می باشد .

دستگیره استنلس استیل در اشکال مختلف 

دستگیره های استیل بنا بر کاربرد در شکل ها و رنگ های مختلفی تولید می شوند که می توان به شکل های ؛

  • لوله ای
  • لوله ای موج دار
  • لوله ای کمانی
  • تسمه ای
  • مکعبی ( مقطع )
  • کروی
  • قفل دار ( شامل دست گیره باز و بست درب و قاب )

اشاره نمود .

دستگیره استیل

انواع دستگیره استنلس استیل 

همان گونه که ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم ، دستگیره ها دارای کاربرد های مختلفی می باشند . دستگیره های استیل نیز دارای کاربرد های گوناگونی می باشند ، که در ادامه به آن ها می پردازیم . 

دستگیره آسانسور

در آسانسور ها دستگیره های استیلی وجود دارند که عموما بین یک تا سه ضلع آسانسور را در بر می گیرند . آسانسور های 5 الی 6 نفره یک دستگیره ، و در آسانسور های با ظرفیت بالاتر ، تعداد دستگیره ها تا 3 عدد نیز افزایش می یابد . هدف اصلی این دستگیره ها حفظ تعادل افراد داخل آسانسور  در حین جا به جایی می باشد .      

دستگیره توالت سالمندن

در  توالت های مخصوص سالمندان ، دست گیره استیلی تعبیه شده است تا فشار  بر بدن این افراد وارد نشود . استیل مصرفی برای ساخت این دستگیره ها ، سری 316 می باشد . زیرا این دستگیره ها دائما در مجاورت با رطوبت قرار دارند .

استخر

در استخر ها دستگیره های استیلی وجود دارند که اکثرا در  مجاورت با آب قرار گرفته اند . سطح مقطع این دستگیره ها به شکل دایره ( دستگیره لوله ای  ) می باشد . جنس استیل این دستگیره ها ، استیل سری 316 است زیرا این سری دارای مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی می باشد . هدف از نصب این دست گیره ها ، حفظ تعادل در هنگام ورود و خروج از استخر می باشد .

دستگیره استیل

دستگیره پله

در برخی از پله ها دستگیره ها به دیوار متصل بوده و متریال این دستگیره ها استنلس استیل می باشد . دلیل نصب این دستگیره ها ، حفظ تعادل کاربر در حین بالا رفتن از پله می باشد . غالبا ظاهر این دستگیره ها به شکل  لوله  می باشد .

دستگیره درب

تمامی درب های استیل دارای دست گیره استیل می باشند که در طرح های گوناگون تولید می شوند . در ساخت این دستگیره ها از استیل های سری 304 و 316 ، استفاده می شود . هدف از نصب این دستگیره ها ، سهولت در باز و بست درب می باشد .

دستگیره کابینت              

کابینت ها جز اولین اشیاء تاثیر گذار در زیبای آشپزخانه می باشند . دستگیره های استیل در اشکال و رنگ های مختلف می توانند در زیبایی کابینت ها تاثیر گذار باشند . این دستگیره ها با توجه به محل نصب ، در ابعاد مختلفی تولید می شوند .

دستگیره آنتی پنیک 

به دستگیره های درب باز کنی که بر روی انواع درب ها ( اکثرا درب های خروج اضطراری ) نصب می شوند و با فشار دادن دست ( و یا بدن ) درب را باز می کنند ، دستگیره آنتی پنیک نام دارند . این دستگیره ها غالبا از جنس استیل تولید می شوند .  هدف از نصب این دستگیره ها سهولت باز کردن درب در حین حوادث می باشد .

دستگیره استیل

اتصال دست گیره استیل 

دستگیره های استیل غالبا به شکل پیچ ، جوشکاری و یا هر دو ، به محل مد نظر متصل می شوند . برای جوشکاری دستگیره های استیل از جوش آرگون استفاده می شود .

نگهداری و نظافت دست گیره استیل

برای نظافت دستگیره های استیل می توان از ؛ آب گرم ، جوش شیرین ، مایع ظرفشویی ، شیشه پاک کن ، آرد ، روغن زیتون ، سرکه و آبلیمو ، استفاده کرد .

لازم به ذکر است که برای نظافت دستگیره های استیل می توان از محصولات خاصی از جمله ؛ مایه جرم زدا ( Picking Agent ) و اسپری ( 3M ) ، نیز استفاده نمود . برای اطلاع کامل از نحوه نظافت محصولات استیل به مقالع « نظافت استیل » مراجعه نمایید .

فهرست