انواع خمکاری استیل

انواع خمکاری استیل – خم ورق استنلس استیل – خمکاری قوطی

در این مقاله به معرفی انواع خمکاری استیل و دیگر فلزات پرداخته و با مکانیزم های خم ورق استنلس استیل و خمکاری پروفیل قوطی آشنا خواهیم شد . 

خمکاری و فرم دهی از فعالیت های رایج در صنعت تولید محصولات برای زندگی بشر به شما می آید . نخستین فرآیندهای فرم‌دهی توسط انسان بر روی چوب با استفاده از بخار و فشار انجام می شده است . امروزه با پیشرفت ، کشف و دستیابی به متریال های نوین با ویژگی های خاص همچون فولاد و استنلس استیل، فرآیند فرم دهی بر روی این متریال ها ، نیز تکامل یافته و به صورت نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک انجام می پذیرد . در این مقاله قصد داریم به صورت خلاصه فرآیند های خم برای مقاطع مختلف فولاد ضد زنگ و نیز ماشین آلات این صنعت را بررسی نماییم .

آنچه در این مقاله خواهیم خواند ؛

انواع خمکاری استیل

خم ورق استنلس استیل و تسمه

خم لوله و شفت

خمکاری قوطی پروفیل

انواع خمکاری استیل خمکاری دستگاه خم پرس برک

انواع خمکاری استیل

اگر نگاهی دقیق تر به پیرامون خود داشته باشید ؛ خواهید دید که بخش عمده‌ای از لوازم پرکاربردی در اطراف ما به وسیله فرآیند خم تولید یا تکمیل شده و برای استفاده به دست شما رسیده است . معمولاً خم بر روی انواع مختلف مقاطع استیل همچون ورق یا تسمه ، لوله یا شفت و پروفیل قوطی انجام می شود .

نوع ، توان و فرآیند خم در هر کدام از مقاطع یاد شده متفاوت می باشد . اما به طور کلی خم و فرم دهی در دو دسته خم سرد و خم گرم دسته‌بندی می‌شود . به این معنا که در خم گرم از حرارت بر روی نقطه خم برای تکمیل فرآیند بهره می‌برند . اما در خم سرد ، صرفا با استفاده از فشار و کشش خم صورت می‌گیرد .

دفرم شدن و نیز در مواردی سوختگی متریال از معایب خم گرم محسوب می گردد . به همین جهت تلاش بر این است که در صورت امکان از خم سرد استفاده شود . در ادامه به بررسی انواع خم سرد خواهیم پرداخت .

انواع خمکاری استیل

خم ورق استنلس استیل

ورقها با استفاده از غلتک های نورد به ضخامت های مدنظر تبدیل می شوند به این صورت که  “بلوم ” ( قطعاتی با مقطع مربعی و مستطیلی با ضخامت بیش از ۱۵ سانتیمتر ) پس از درگیر شدن با غلطک های متعدد و در شرایط حرارت و فشار به ضخامت نهایی تبدیل یا کشیده می‌شوند . حال برای خم نمودن ورق ها یا تسمه از دستگاههایی همچون ؛ خم دستی ، پرس برک ، خم غلتکی و پرس های قدرتمند استفاده می‌شود .

دستگاه خم دستی

این دستگاه که غالباً به صورت کاملا دستی کار می کند و برای خم نمودن ورق هایی با ضخامت و ابعاد محدود کاربرد دارد .

انواع خمکاری استیل خمکاری

دستگاه خم پرس برک

پرکاربردترین دستگاه در زمینه خم هایی با زاویه مشخص و در مواردی منحنی که فرآیند خم را با استفاده از قالب های تحتانی و فک فوقانی مطابق با آن و نیز فشار وارده انجام می دهد . ابعاد و ضخامت ورق ها قابلخم توسط دستگاه پرس برک ، به طول فک و نیز توان فشاری آن بستگی دارد . دستگاه پرس برک در مدل های مختلف ؛ دستی ، هیدرولیک و سی ان سی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند .

انواع خمکاری استیل دستگاه خم پرس برک

دستگاه خمکاری غلتکی ورق

از این روش معمولاً برای خمکاری و فرمدهی ورق برای ایجاد حجم هایی همچون ؛ مخروط یا کره ، در ابعاد مختلف استفاده می‌شود . این احجام که از حرکت ورق و فشار بین غلتک های مخصوص ایجاد می‌شوند در تولید تجهیزات صنعتی همچون دیگهای بخار و مخازن نگهداری مایعات و غیر کاربرد دارند .

انواع خمکاری استیل

دستگاه خم پرس ورق

مکانیزم این نوع خم ( فرم دهی ) که بر پایه فشار پرس و قالب هایی با جزئیات بالا می باشد . کاربرد این نوع از خم ، بیشتر در تولیدات انبوه و اصطلاحا سری سازی می باشد . زیرا هزینه های ساخت قالب های دقیق برای تولیدات محدود صرفه اقتصادی ندارد .ورق های خم شده با دستگاه پرس را می‌توان در تولیدات کارخانجاتی همانند خودروسازی مشاهده نمایید .

انواع خمکاری استیل

خم لوله و شفت

لوله های استیل خم شده ، در زندگی پیرامون ما همچون نرده ها و دستگیرهای استیل بسیار کاربرد دارند ، به چند روش تولید می‌شود . این روشها شامل ؛ خمکاری چرخشی – کششی ، خمکاری فشاری ، خم غلتکی و خم پرسی می باشد .

انواع خمکاری استیل

خمکاری چرخشی – کششی

در این روش لوله یا شفت حول قالبی با شعاع داخلی مد نظر قرار می گیرد . همچنین قسمت خارج از خم در داخل قالب گیری محبوس می گردد . با چرخش قالب و قالبگیر ، لوله حول قالب چرخیده و فرم قالب را به خود می گیرد . اجزای این نوع دستگاه به قالب و قالبگیر محدود نمی‌شود و قطعاتی همچون قالب وایپر ،  قالب فشاری و مندریل در ایجاد این فرآیند نقش ایفا می‌کنند .

خمکاری غلطکی لوله

همان گونه که از نام این فرآیند مشخص است ، پایه ایجاد خم در این نوع دستگاهها حضور۳ عدد غلطک متحرک به شکل رئوس یک مثلث می باشد . با قرار گرفتن لوله در مابین غلتک ها و نیز تحت فشار غلطک های تحتانی یافوقانی ، فرآیند خمکاری انجام می پزیرد .

انواع خمکاری استیل

خمکاری پرسی

مکانیزم استفاده شده در این روش بسیار به مکانیسم دستگاه ” پرس برک ” ( خم ورق ) مشابه می باشد . بدین صورت که ؛ لوله بر روی غلتکهای شیار دار قرار گرفته و قالب از بالا بر روی نقطه خم فشار وارد می نماید . احتمال ایجاد دفرمگی و پارگی لوله در این روش بسیار بالا می باشد .

خمکاری قوطی

پروفیل در ترجمه تحت اللفظی به معنای مقطعی ثابت در طول معین است . پروفیل های مورد بحث در این مطلب قوطی پروفیل چهارگوش مربعی یا مستطیلی می باشد که بیشتر در صنعت و ساختمان سازی کاربرد ندارد . قوطی های مربعی از سایز 10 × 10 در طول 6000 میلی متر تا ۳۰۰ × ۳۰0× 6000 میلی متر تولید می‌شوند . همچنین قوطی های مستطیل از سایز ۱۰×۲۰ در طول شش هزار میلی متر تا حداکثر ۲۰۰×۳۰۰× 6000 میلیمتر به بازار عرضه می‌شوند .

انواع خمکاری استیل

روش و فرآیند خمکاری پروفیل قوطی فلزی استیل یا آهن مشابهت بسیاری به روش خمکاری لوله دارد . با این تفاوت که احتمال دفرمگی و پارگی در هر کدام از اضلاع پروفیل قوطی به دلیل فرم و مقطع آن بسیار بیشتر از مقطع لوله ( دایره ) می باشد . که در مقاله ای دیگر به بررسی ریزتر آن خواهیم پرداخت .

با ما همراه باشید …

فهرست