لوازم سایش

لوازم سایش – انواع لوازم سایش – انواع سایش

در مقاله پیش رو قصد داریم تا شما را با لوازم سایش و انواع آن آشنا سازیم . اما پیش از آن به بررسی کلمه سایش می پردازیم تا هیچ ابهامی در مباحث مقاله باقی نماند . همراه ایران اینوکس باشید .

سایش

در ابتدا به معنای لغوی سایش نگاهی می اندازیم ؛

از معنای کلمه سایش می توان به ؛ صیقل دادن ، مالیدن ، سوهان زدن ، صیقلی کردن ، زدودن ، جلا دادن ، سودن ، خرد کردن ، کوبیدن ، نرم کردن و سابیدن ، اشاره نمود .

همان گونه که مطالعه کردید ، کلمه « سایش » بیشتر بر ؛ لایه برداری ، جلا دهی و صیغل دادن ، اشاره می نمایید .  در این مقاله نیز به بررسی انواع لوازم سایش می پردازیم . با ما همراه باشید .

لوازم سایش

لوازم سایش به لوازمی گفته می شود که در جهت ؛ لایه برداری ، جلا دهی ، سابیدن ، صیغل دادن و … ، مورد استفاده قرار می گیرند . این لوازم به دو دسته ؛ لوازم سایش ( دستگاه ها ) ، مواد مصرفی ( سنباده ها و … ) تقسیم می شوند در ادامه به این دو دسته و زیر دسته های این دو می پردازیم .

لوازم سایش

لوازم سایش ( دستگاه ها )

در برخی از فرآیند های سایش ، دستگاه ها در جهت سهولت انجام کار  مورد استفاده قرار می گیرند . این لوازم در دو حالت برقی و غیر برقی می باشند که هر کدام دارای کاربرد خود می باشد .

از لوازم غیر برقی می توان به ؛

  • سنباده گیر دایره ای
  • سنباده گیر تسمه ای
  • سنباده گیر صفحه ای

اشاره نمود .

لوازم سایش

از لوازم برقی نیز می می توان به ؛ سنباده زن نواری ( تسمه ای ) ، سنباده زن لرزان ( ارتعاشی ) ، سنباده زن چرخشی و دستگاه گیلانس ، اشاره نمود که به توضیح جامع تر آن ها می پردازیم .

سنباده زن نواری ( تسمه ای )

سنباده زن های نواری به دو شکل ثابت و قابل حمل تولید می شوند . در این دستگاه ها سنباده توسط دو الی چهار  غلطک ( با توجه به نوع متغییر است ) نگه داشته می شود . در هنگام سنباده زنی ، دستگاه ، سنباده را به حرکت در آورده و فرآیند سنباده زنی قابل اجرا می سازد .

لوازم سایش سنباده استیل

سنباده زن لرزان ( ارتعاشی )

سنباده زن های لرزان با تبدیل نیروی چرخشی به نیروی ارتعاشی ، عمل سنباده زنی را انجام می دهند . غالبا صفحه لرزان این سنباده زن ها به صورت مستطیل می باشد اما در برخی از دستگاه ها شاهد صفحه دایره ای شکل می باشیم که علاوه بر لرزش قابلیت چرخش را نیز دارا می باشند .

لوازم سایش

سنباده زن چرخشی

غالبا سنباده زن های چرخشی در دو حالت ثابت و متحرک تولید می شوند . عمل سنباده زنی در این دستگاه ها توسط سنباده ای که با سرعت بالا در حال چرخش می باشد انجام می شود . لازم به ذکر است که دستگاه فرز نیز قادر است تا عمل سنباده زنی را ( با نصب سنباده به جای صفحه برش ) ، پیاده سازی نماید .

لوازم سایش

دستگاه گیلانس

دستگاه گیلانس غالبا در پولیش کاری فلزاتی از جمله ؛ استیل ، آهن و … ، مورد استفاده قرار می گیرد . انواع سنباده ها بر روی این دستگاه قابل نصب می باشند . لازم به ذکر است که دستگاه های گیلانس بیشتر در صنعت پرداخت کاری کاربرد داشته و جز مهم ترین ها می باشد .

لوازم سایش

موارد مصرفی ( سنباده ها )

ورقی

ساینده های ورقی یکی از ابتدایی ترین و همچنین پر مصرف ترین ساینده ها می باشد که در شکل های ؛ مستطیل ، دایره و مربع تولید می شوند . آج ( سایندگی ) سنباده های ورقی به میزان ؛ کم ، متوسط و زیاد می باشد که برای ؛ چوب ، فلز ، سنگ ، شیشه و … ، مورد استفاده قرار می گیرد . لازم به ذکر است که برخی از این ساینده ها در برابر آب مقاوم بوده یا به نوعی ضد آب می باشند .

لوازم سایش

چتری

ساینده های چتری دارای دو حالت ؛ میله دار و هزار لا می باشند که نوع میله دار بر روی دریل ها و نوع هزار لا بر  روی دستگاه های دیگر سنباده زنی نصب می شوند . ساینده های چتری نیز دارای سه نوع آج ؛ کم ، متوسط و زیاد می باشند که برای سطوحی همچون ؛ چوب ، آهن ، چدن ، آلومینیوم ، فولاد و … ، مورد استفاده قرار می گیرند .

لوازم سایش سنباده استیل

تسمه ای

غالبا ساینده های تسمه ای بر روی دستگاه های قابل حمل و یا ثابت ، متصل می شوند . سنباده های تسمه ای در برابر گرمای ناشی از اصطکاک و پارگی مقاوم می باشند . گردش ساینده تسمه ای توسط غلطک های دستگاه انجام می شود . طول و عرض این ساینده ها بنا بر دستگاه مورد استفاده ، متغییر می باشد .

لوازم سایش

سنگ سایش

عمدتا از سنگ سایش برای برش فلزات و سنگ ها استفاده می شود اما سنگ سایش با توجه به نامش از قابلیت سایندگی نیز بهره می برد . این سنگ ها در قطر های مختلف برای انجام سایش های مختلف تولید می شوند . سنگ های سایش  ( با توجه به قطر و شعاع ) بر روی دستگاه های مختلف قابل نصب می باشند .

لوازم سایش سنباده استیل

فلاپ

فلاپ ساینده ای می باشد که برای  سایش و لایه برداری مورد استفاده قرار می گیرد . از فلاپ ها بیشتر در فلزات استفاده می شود . این ساینده ها از روی هم قرار گیری چند سنباده به شکل مورب ، ساخته می شوند .

لوازم سایش سنباده استیل

اسکاچ چتری

اسکاچ های چتری در دو نوع تولید می شوند . نوع اول شباهت زیادی به سنباده های چتری دارد اما با این تفاوت که در بین لایه های سنباده یک لایه اسکاچ وجود دارد . اما در نوع دوم ، سری اسکاچ چتری کاملا به صورت اسکاچ می باشد که غالبا برای فلزات مورد استفاده قرار می گیرد .

لوازم سایش

جمع بندی

همان گونه که مطالعه نمودید ؛ لوازم سنباده کاری ، به  دو بخش موارد مصرفی و دستگاه ها تقسیم می شوند که هر دو بخش نیز دارای زیر مجموعه هایی بودند که هر کدام از زیر مجموعه ها در عملیات خاصی مورد استفاده قرار می گیرند .

فهرست