شیرآلات

شیرآلات – انواع آبکاری شیرآلات – انواع متریال

در این مقاله سعی داریم تا شما عزیزان را با شیرآلات خانگی و انواع آن ها آشنا سازیم . همراه ایران اینوکس باشید .

شیرآلات

شیرآلات به لوازمی گفته می شود که ؛ باز و بست ، تنظیم و کنترل ، جریان آب ( یا دیگر سیالات ) را بر عهده دارند . شیرآلات بر اساس ؛ جنس بدنه و دستگیره ، جنس و نوع رنگ ، نوع آبکاری ، طراحی و عملکرد ، دارای دسته بندی هایی می باشند که در ادامه به آن ها می پردازیم .

شیرآلات

جنس بدنه و دستگیره شیرآلات

یکی از مهم ترین ویژگی های شیرآلات ، جنس بدنه و دستگیره آن ها است که در میزان عمر این محصولات تاثیر گذار می باشد . از جمله متریال های مورد استفاده در بدنه شیرآلات  می توان به موارد زیر اشاره نمود .

  • برنج ؛ فلزی سنگین و با دوام که در مناطق دارای آب سخت مورد استفاده قرار می گیرد .
  • روی ؛ فلزی ارزان و نسبتا با دوام ، که روکش آن در گذشت زمان فرسوده شده و دچار خوردگی می شود .
  • سرب خشک ؛ برای مصارف خوراکی توصیه نمی شود ، زیرا سرب پس از مدتی به خورد آب می رود .
  • استیل ؛ فلزی مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی  که دارای ظاهری زیبا نیز می باشد .

لازم به ذکر است که ؛ از متریال های بالا در ساخت دستگیره نیز استفاده می شود .

از متریال های مورد استفاده در دستگیره نیز می توان به ؛

  • زاماک ؛ آلیاژی بر پایه روی که در آن آلومینیوم و مس نیز وجود دارد .
  • پلاستیک ؛ ماده ای مصنوعی و نیمه مصنوعی
  • آلومینیوم ؛ فلزی نرم و نقره ای که بیشترین کاربرد در ساخت قطعات را دارا می باشد .
  • ABS ؛ پلاستیک ABS که دارای مقاومت کششی قابل قبول و شکل پذیری بالا می باشد .
  • چدن داکتیل ؛ چدن نشکن

اشاره نمود .

شیرآلات

رنگ شیرآلات

زیبایی شیرآلات یکی از اصلی ترین فاکتورهای قیمت گزاری آن می باشد . از جمله رنگ های شیرآلات می توان به ؛ سفید ، نقره ای ، طلایی ، مسی ، برنزی ، شیری ، تیتانیوم ، طوسی ، آبی و دیگر رنگ ها، اشاره نمود که در  دو حالت مات و براق می باشند .

شیرآلات

فلزات آبکاری شیر آلات

آبکاری در کنار ظاهر شیرآلات بر قیمت آن ها نیز تاثیر می گذارد . زیرا نوع آبکاری مورد استفاده بسیار مهم می باشد . در ادامه به فلزات آبکاری شیرآلات می پردازیم .

نیکل

نیکل ، یکی از اولین فلزاتی که برای آبکاری مورد استفاده قرار گرفته است که دارای رنگ سفید مشابه نقره ای ( متمایل به زرد ) می باشد . این فلز دارای خواص ؛ مغناطیسی ، صیغل پذیری و جوش پذیری بوده و همچنین قابل انبساط و انقباض می باشد .

در مواقعی که از آبکاری نیکل بر روی محصولات فولادی ، آلیاژ مس و آلیاژ  روی ، استفاده شده است ، محل آبکاری شده ، دچار خوردگی می شود . برای جلوگیری از این اتفاق ؛ از یک لایه کروم استفاده خواهد شد . در همین جهت برای شیرآلات ساخته شده از آلیاژ روی و آلیاژ مس ، که بر روی آن ها لایه ای از جنس نیکل با ضخامت 10 میکرون آبکاری شده است ، یک لایه کروم ( با ضخامت حداکثر  1 میکرون ) بر روی آن ها آبکاری می شود .

شیرآلات

کروم

کروم ، فلزی سخت و شکننده که دارای رنگ سفید و نقره ای می باشد که در برابر  نمک ها ، گاز ها و مواد قلیایی ، دارای مقاومت قابل قبولی است ، اما در برابر  اسید ها مقاومت خود را از دست می دهند . از کروم برای  بالا بردن و براق شدن برخی از محصولات فلزی از جمله شیر آلات استفاده می شود . میزان انعکاس سطوحی که با کروم آبکاری شده اند 56 درصد بوده و همچنین دارای مقاومت گرمایی تا 65 درجه سانتی گراد می باشد .

شیرآلات

استیل

استیل ، فلزی که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد . همچنین شیرآلاتی که با استیل آبکاری شده اند در برابر  خوردگی و زنگ زدگی مقاومت قابل قبولی از خود نشان می دهند . بدنه اکثرا شیرآلاتی که با آبکاری استیل پوشانده شده اند ، از جنس برنج می باشند . لازم به ذکر است که مقاومت این آبکاری نسبت به آبکاری کروم کمتر می باشد .

شیرآلات

برنز

برنز ، آلیاژی از مس و قلع که جز قدیمی ترین آلیاژ های ساخته شده به دست انسان ، می باشد  که عمدتا در مجسمه سازی مورد استفاده قرار می گیرد . شیرآلاتی که با فلز برنز آبکاری شده اند ، دارای ظاهری زیبا و خاص می باشند و همچنین در برابر خوردگی دارای مقاومت قابل قبولی می باشد .

طراحی و عملکرد

شیرآلات خانگی ، در زیبایی آشپزخانه ، روشویی و حمام ، تاثیر بسیاری دارند به همین سبب دارای طرح های مختلفی می باشند . غالبا شیرآلات در 3 طرح ؛ تک دستگیره ، دو دستگیره و هوشمند ( چشمی ) تولید می شوند که دارای عملکرد هایی نیز  می باشند .

چرخشی ( فلکه ای )

این شیر آلات غالبا دارای دو فلکه ( سرد و گرم  ) می باشند که با پیچاندن فلکه آب از شیر خارج می شود . نوع توکار این شیر آلات ، برای نصب بر روی سینک ظرف شویی نیازمند سه حفره می باشد ، بر همین  سبب نصب این شیر آلات ، سخت خواهد بود .

شیرآلات

اهرمی

شیر آلاتی زیبا و شیک که در دو مدل تک و دو اهرمی تولید می شوند . نوع تک اهرمی این شیر آلات از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشد . تنظیم شیر های اهرمی نسبت به شیر های چرخشی بسیار ساده تر بوده و کاربر قادر است به راحتی سردی و گرمی آب را تنظیم نماید

شیرآلات

چشمی دار

شیر آلات چشمی دار و یا  هوشمند ، دارای یک سنسور چشمی می باشند تا در هنگامی که دست در مقابل سنسور قرار می گیرد جریان آب را آزاد و پس از کشیدن دست جریان آب را قطع کنند . این شیر آلات در صرفه جویی آب بسیار موثر می باشند . لازم به ذکر است که تنظیمات مربوط به دمای آب  در شیر های هوشمند به دو شکل انجام می شود .

  1. اهرم کوچک در کنار بدنه شیر
  2. دستگاه تنظیم دما
شیرآلات

شیر آلات تمام استیل

شیر آلات تمام استیل در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم بوده و در تمامی طرح ها و شکل ها قابل تولید می باشند . لازم به ذکر است که ؛ استیل مصرفی در ساخت این شیر آلات سری 316 و 304 می باشد .

شیرآلات
فهرست