شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی – انواع مکانیزم شیرآلات – شیرآلات صنعتی استیل

در یکی دیگر از مقالات ایران اینوکس قصد داریم تا شما عزیزان را با شیرآلات صنعتی و انواع آن ها آشنا سازیم .

شیرآلات

همان گونه که در مقاله « شیرآلات » ذکر شده است ؛

شیرآلات به لوازمی گفته می شود که ؛ باز و بست ، تنظیم و کنترل ، جریان آب ( یا دیگر سیالات ) را بر عهده دارند .

شیرآلات صنعتی

به شیرآلاتی که در کارخانه ها مورد استفاده قرار گرفته و دارای زیبایی چندانی نباشد ، شیرآلات صنعتی نام دارند . این شیر آلات بر اساس عملکرد دارای چهار دسته می باشند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت .

شیرآلات صنعتی

انواع شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی دارای چهار عملکرد ؛ قطع و وصل ، تنظیم جریان ، شیر اطمینان و شیر آلات یک طرفه ، می باشند . لازم به ذکر است که ؛ برخی از زیر دسته ها دارای دو عملکرد می باشند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد .

شیر آلات قطع و وصل

قطع و وصل جریان سیال ( ماده ) امری مهم در کارخانه ها می باشد  بر عهده این شیرآلات قرار گرفته است . از انواع این شیرآلات می توان به موارد زیر اشاره نمود .

  • شیر پروانه ای
  • شیر توپی
  • شیر دروازه ای
  • شیر سماوری
  • شیر پیستونی
  • شیر دیافراگمی

شیر پروانه ای

این شیر ها دارای یک دیسک دایره ای ( گاها مستطیلی ) می باشند که توسط یک میله ، حول محور خود می چرخند . فرآیند باز و بست  شیر های پروانه ای به وسیله یکی از مکانیزم های ؛ اهرم ، گیربکس ، پنوماتیک ، برقی و یا هیدرولیک ، انجام می شود . از انواع این شیر می توان به ؛ شیر پروانه ای لاگ ، شیر پروانه ای فلنج دار ، شیر پروانه ای ویفری و شیر پروانه ای بدنه باریک ، اشاره نمود .

شیرآلات صنعتی

شیر توپی

 این شیر ها دارای یک گوی در داخل خود بوده که این گوی دارای یک حفره می باشد  . فرآیند باز و بست شیر توپی به صورت ربع گرد ( گردش یک چهارم )است ، به گونه ای که در حالت باز  ، حفره در راستای جریان قرار می گیرد و در حالت بسته حفره به صورت عمود بر مسیر جریان قرار  گرفته و مسیر سیال را مسدود می کند . دوام این شیر ها بسیار بالاست ، به همین سبب در اکثر مکان ها کاربرد دارد .

شیرآلات صنعتی

شیر دروازه ای

شیر های دروازه ای دارای یک دریچه دایره ای یا مستطیلی می باشند که برای قطع و وصل جریان مورد استفاده قرار می گیرد . در این شیر ، مسدود کننده به صورت عمود بر جریان قرار می گیرد و جریان سیال را قطع می کند . لازم به ذکر است که اگر این شیر ها به مدت زیاد در حالت نیمه باز قرار گیرند دچار آسیب خواهند شد .

شیرآلات صنعتی

شیر سماوری

مسدود کننده جریان شیر های سماوری به صورت استوانه ای یا مخروطی می باشد که دارای یک حفره ( برای عبور سیال ) می باشند . شیر سماوری همانند شیر دروازه ای ، در حالت نیمه باز دچار اسیب خواهند شد .

شیر پیستونی

نام دیگر این شیر ها « شیر یک طرفه پیستونی » می باشد . شیر پیستونی از حرکت سیال در جهت مخالف جلوگیری کرده و بسته می شود . اما اگر سیال در جهت درست حرکت نماید ، شیر باز خواهد ماند . شیر های پیستونی را می توان در دسته شیر های نیمه اتومات قرار داد ، زیرا این شیر ها توسط سیال در حال حرکت ، باز و بست می شوند .

شیرآلات صنعتی

شیر دیافراگمی

شیر دیافراگمی ، به وسیله یک دیافراگم جریان سیال را قطع و وصل می کند . دیافراگم موجود در این شیر ها منعطف بوده و با اعمال نیرو بر روی آن شیر باز یا بسته می شود . لازم به ذکر است که ، به دلیل احتمال نشت نزدیک به صفر درصد ، از شیر های دیافراگمی در صنایع دارو سازی و صنایع غذایی استفاده می شود .

شیرآلات صنعتی

شیرآلات تنظیم جریان

تنظیم جریان سیال در داخل لوله بر عهده این شیرآلات می باشد . شیرآلات تنظیم جریان بایستی در برابر فشار مقاوم بوده و کارایی خود را در بلند مدت حفظ نمایند . از انواع این شیرآلات می توان به موارد زیر اشاره نمود .

  • شیر کروی
  • شیر سوزنی
  • شیر پروانه ای
  • شیر توپی
  • شیر سماوری
  • شیر دیافراگمی

نکته ، شیر های ؛ پروانه ای ، توپی ، سماوری و دیافراگمی ، دارای دو عملکرد تنظیم جریان و قطع و وصل می باشند .

شیر کروی

شیر های کروی دارای یک پیچ جریانی حفره دار می باشند که توسط مخروط ناقص و یا نیم کره ای که به یک میله متصل شده است ، جریان سیال را تنظیم می کنند . لازم به ذکر است که این شیر ها در کنار تنظیم جریان ، توانایی قطع و وصل جریان را نیز دارا می باشند .

شیرآلات صنعتی

شیر سوزنی

شیر های سوزنی دارای یک قطعه مشابه سوزن می باشند  که توسط رزوه های موجود در شیر جابه جا شده و جریان سیال را کنترل می کنند .

شیرآلات صنعتی

شیر اطمینان

حفظ فشار و نرسیدن آسیب به سایر تجهیزات ، بر عهده شیر های اطمینان می باشند . این شیر ها در مسیری فرعی از خط لوله اصلی نصب می شوند . از انواع این شیرآلات می توان به موارد زیر اشاره نمود .

  • شیر اطمینان دمایی ؛ در مواقعی که دمای بالا موجب افزایش فشار سیال شده است ، مقداری از سیال را خارج می کند .
  • شیر اطمینان فشاری ؛ در مواقعی که فشار سیال بالا رفته ، مقداری از آن را تخلیه می کند .
شیرآلات صنعتی

شیرآلات یک طرفه

جهت حرکت سیال در  این شیرآلات در یک جهت می باشد به گونه ای که سیال از شیر عبور کرده و قابل برگشت نمی باشد . لازم به ذکر است که در هنگام نصب این شیر آلات بایستی به فلش موجود بر روی آن ها توجه نمود .

شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی استیل

تمام شیر آلات مذکور ، با استفاده از متریال استنلس استیل قابل ساخت می باشند . زیرا استنلس استیل در برابر ؛ خوردگی ، زنگ زدگی و اسید ها مقاوم می باشند . لازم به ذکر است که ؛ استیل مصرفی در  ساخت این شیر آلات سری 316 می باشد .

فهرست