تاریخچه سینک

سینک ظرفشویی –  سینک ظرفشویی مدرن – ماشین ظرفشویی

در مقاله پیش رو به تاریخچه سینک ، روند تکامل ظاهر سینک ها و همچنین ماشین ظرفشویی می پردازیم ، اما پیش از آن به شستشوی ظروف قبل از ساخت سینک های ظرف شویی و کلمه « سینک » اشاره می نماییم . همراه ایران اینوکس باشید .

پیش از سینک ظرفشویی

پیش از ساخت سینک های ظرفشویی شستشوی ظروف در یک حوضچه ، به وسیله سطل های پر شده از آب داغ که بر روی آتش به جوش آمده بود ، انجام می شد . لازم به ذکر است که به دلیل نبود آب لوله کشی در اکثر نقاط ، آب لازمه از ؛ رود ، چشمه ، چاه ، بشکه های آب باران و … ، تامین می شد . شن و ماسه و صابون های دست ساز نیز نقش پاک کننده را در این امر  داشته اند .

تاریخچه سینک

سینک های اولیه

در قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم میلادی ، سینک ها متشکل از یک جعبه چوبی ( نگهدارنده سینک ) با لگنی از جنس سنگ یا فلز بودند ، عمق لگن سینک های اولیه بسیار کم بوده و دارای سیستم فاضلاب ( حفره برای خروج آب ) بودند .

تاریخچه سینک

سینک ظرفشویی چدنی

با پیشرفت قرن نوزدهم ، جنس سینک ها به مرور تغییر کرده و از چدن برای ساخت آن ها استفاده شد . سینک های ساخته شده با لایه ای از لعاب پوشانده شده بودند . این تغییرات در زمان خود بسیار عالی به نظر می رسید چرا که به دلیل لعابی بودن سطح سینک ، مشکلاتی از جمله ؛ خرابی به دلیل رطوبت ، زنگ زدگی ، نشت آب و … ، به پایان می رسید .

تاریخچه سینک

سینک بهداشتی

با گذشت از قرن نوزدهم و ورود به قرن بیستم ، سینک ها به عضو جدا نشدنی آشپزخانه تبدیل شده بودند . اما این عضو بایستی از نظر بهداشتی مشکلی نداشته و به سلامت افراد لطمه ای وارد نکند . در اوایل قرن بیستم لوله کشی سینک ها به گونه ای انجام شد تا در معرض دید قرار گرفته و نظافت آن به صورت کاملا بهداشتی انجام شود . این حالت یکی از بهترین روش ها برای مقابله با میکروب های بیماری زا در آن زمان بود .

تاریخچه سینک

تحول دهه بیست

تحول های اساسی سینک ها در قرن بیستم شکل گرفت ، در دهه بیست ( 1920 ) ؛

  1. سینک ها به وسیله پیچ به دیوار متصل می شدند . این اتصال بدون توجه به پایه دار و بدون پایه بودن سینک ها انجام می شد . همانگونه که پیش تر مطالعه نمودید این سینک ها از جنس چدن لعاب دار در یک رنگ ساخته می شدند  اما در دهه بیستم ، سینک ها دارای رنگ های متنوعی تولید و روانه بازار شدند که این تغییر در زیبای آشپزخانه بسیار تاثیر گذار بود .
  2. سینک ها با کابینت ها ادغام شده و به صورت دو لگنه تولید شده اند . سطوح صاف سینک نیز به صورت شیب دار طراحی شدند تا تخلیه آب به راحتی انجام شود . همچنین ورودی لوله تخلیه نیز قابل مشاهده بود که از توری های کوچک فلزی و پارچه ای برای پنهان کردن آن ، استفاده شد .
تاریخچه سینک
تاریخچه سینک

پیدایش سینک استیل

در دهه های 40 و 50 که کابینت های فلزی رواج پیدا کرده بودند ، سینک های ظرفشویی استیل پا بر عرصه آشپزخانه گذاشتند اما همچنان از محبوبیت سینک های چدنی لعابی کاسته نشده بود . همچنین سینک های استیل دارای یک لبه خم شده ( 90 درجه ) به سمت پایین بودند که با نام  لبه هود شناخته می شدند .  لازم به ذکر ست که ؛ شیر های آشپزخانه  نیز به جای نصب بر روی دیوار ، بر روی خود سینک نصب می شدند .

تاریخچه سینک

سینک های مدرن

با پیشرفت تکنولوژی ، ساخت سینک های ظرفشویی نیز پیشرفته تر شده و در ظاهر های جدیدی تولید شده اند . متریال مورد استفاده در سینک ها نیز دچار تغییر شده و در کنار استیل و چدن از متریال هایی همچون ؛ مس ، شیشه ، سرامیک ، سنگ مرمر ، سنگ کورین و کامپوزیت ( گرانیت ) ، استفاده می شود .

تاریخچه سینک

ظاهر سینک ظرف شویی

 سینک در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که به همین دلیل در ظاهر های مختلفی تولید می شوند . از جمله این ظاهر و اشکال می توان به موارد زیر اشاره نمود .

  • سینک تو کار ؛ چسبیدن به قسمتی از صفحه کابینت ، اتصال به صفحه کابینت گرانیتی ( بایستی ضد آب باشد ) ، نصب هزینه بر
  • سینک رو کار ؛ قرار گیری بر روی صفحه کابینت ، نصب و تعویض آسان نسبت به مدل تو کار ، مشکل در تمیز کردن لبه های کابینت ، قیمت ارزان تر
  • سینک تک لگنه ؛ مناسب برای شستشوی ظرف با میزان و حجم بالا ، چند کاره نمی باشد
  • سینک دو لگنه ؛ قابل استفاده همزمان برای شستشوی ظروف و سبزیجات ، فضای کوچک
  • سینک چند لگنه ؛ تولید کم نسبت بر تقاضا ، کوچک بودن لگن ها ، مناسب برای آبکشی ، طراحی زیبا
  • سینک صفحه دار ؛ مناسب برای آشپزخانه های کوچک ، دارای صفحه برای ظروف شسته شده ، عمق لگن دلخواه

در صورت نیاز به اطلاع بیشتر در مورد انواع سینک ها مقاله « انواع سینک ظرفشویی » را مطالعه نمایید .

حال که تاریخچه سینک آشنا شده ایم بیایید کمی با ماشین ظرف شویی که به گونه ای رقیب سینک ظرفشویی می باشد ، آشنا شویم .

ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی اختراع کیست ؟

خانم ژوزفین گاریس کاکرین ، زنی از طبقه ثروتمندان بود . که  در خانه خود اغلب مهمانی برگزار می کرد . او پس از یک مهمانی با ظروف شکسته ای مواجه شد ، در آن زمان بود که ایده ماشین ظرفشویی به ذهنش رسید . او اولین ماشین ظرفشویی را در اواسط قرن نوزدهم ، اختراع کرد و در سال 1886 این اختراع را به ثبت رساند .

تاریخچه سینک

ماشین ظرفشویی امروزی

ماشین های ظرفشویی امروزی در شکل های ؛  توکار ، رو میزی و ایستاده ، تولید و روانه بازار می شوند این ماشین ها در دو نوع صنعتی و خانگی تولید می شوند که هر کدام دارای قابلیت های به خصوصی می باشند .

تاریخچه سینک

جمع بندی

همانگونه که مطالعه نمودید ، روند تکامل  سینک های ظرفشویی از ابتدا تا کنون به صورت صعودی بوده و متریال های مورد استفاده نیز همراه با تکامل ، تغییر کرده اند ، در همین راستا می توان گفت که تاریخچه سینک ها به گونه ای رقم خورده است که دائما در حال ارتقا بوده است .

در حال حاضر که استفاده از ماشین های ظرفشویی افزایش پیدا کرده است ، میزان و حجم استفاده از سینک ها کاهش یافته  و دیگر شاهد آن حجم استفاده از سینک ها نمی باشیم .

فهرست