پروفیل استیل

پروفیل استیل – انواع پروفیل استیل –فرایند تولید پروفیل

در مقاله پیش رو ، ابتدا با مفهوم عبارت « پروفیل »  و انواع آن آشنا شده و سپس به معرفی « پروفیل استیل » می پردازیم .

پروفیل

از نظر لغوی پروفیل ( Profile ) ، به معنای مقطعی ثابت ، در طول تعیین شده می باشد . در مکالمه های عامیانه به جای کلمه پروفیل از کلمه « قوطی » استفاده می شود . قوطی ها در صنایع ساختمانی ، برای ساخت ؛ درب ، پنجره ، لوله و … مورد استفاده قرار می گیرند که به دو نوع ؛ باز و بسته ، دسته بندی می شوند .

استیل 304 استیل 316 پروفیل

پروفیل باز

پروفیل های باز ، دارای یک یا چند ضلع باز  می باشند . این پروفیل ها ، در ابعاد و قطر ( ضخامت ) مختلف ساخته می شوند . این نوع قوطی در صنعت ساختمان سازی برای ساخت مصالحی از جمله ؛ تیر آهن ، تسمه ، چهار پهلو و هاش ( H ) ، مورد استفاده قرار می گیرد . پروفیل باز دارای یک زیر مجموعه با سطوح مقطعی Z  می باشد که برای ساخت سازه هایی با ابعاد بزرگ ، ازجمله ؛ سالن های ورزشی ، انبار ها ، سوله ها و … ، استفاده می شود .

پروفیل بسته

پروفیل های بسته ، دارای ضلع باز نمی باشند به همین دلیل این پروفیل ها با نام بسته ، شناخته می شوند .  از این نوع پروفیل می توان برای ساخت ؛ لوله ، پروفیل درب ، پروفیل پنجره و … ، استفاده نمود .

پروفیل

استیل

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل ( Stainless Steel ) ، که اکثر افراد به آن استیل می گویند ، آلیاژی فلزی می باشد که در برابر خوردگی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است . استنلس استیل از یک لایه محافظ در برابر رطوبت و هوا ، بهره می برد .

فولاد های ضد زنگ به بیش از 57 نوع ، تولید می شوند . که به چهار گروه اصلی ؛ فولاد های ضد زنگ آستنیتی ، فولاد های ضد زنگ فریتی ، فولاد های ضد زنگ مارتنزیتی  و فولاد های ضد زنگ دوبلکس ، دسته بندی می شوند . در ادامه با دو گروه از پرمصرف ترین فولاد های ضد زنگ آشنا خواهیم شد .

فولاد ضد زنگ استیل در خانه پروفیل

استیل 304

شناخته شده ترین و همچنین پر مصرف ترین فولاد ضد زنگ از زیر گروه فولاد های آستنیتی است که نام های دیگر آن ؛A2  و 8/18 می باشد . استیل 304 از کاربرد های فراوانی برخوردار است که می توان به ؛ ابزار آشپزخانه و آشپزی ( قاشق ، کارد ، چنگال و غیره ) ، محصولات دکوری ( مبلمان ، میز و صندلی ) و کاربری های ساختمانی ( پنجره و درب استیل ) ، اشاره کرد .

استیل 316

استیل 316 ، در رتبه دوم پرمصرف ترین فولاد ضد زنگ از زیر گروه فولاد های آستنیتی می باشد ، این استیل دارای عنصر « مولیبدن » می باشد . این عنصر سبب مقاوم شدن استیل در برابر اسید ها شده و استحکام استیل را در برابر حمله های سطحی ( خوردگی محل برش ) افزایش می دهد . از استیل 316 در مواقع لزوم یا به درخواست کارفرما ، برای ساخت محصولات استفاده می شود .

قوطی استیل

قوطی یا پروفیل استیل ، یکی از اساسی ترین متریال های ( مواد سازنده و اولیه ) محصولات استیل از جمله ؛ صنایع غذایی ، لوازم دکوری ، پنجره استیل ، درب استیل و … ، می باشد .  پروفیل های استیل به دلیل داشتن ظاهری زیبا و چشم نواز نظر مشتریان را به خود جذب می کنند .

پروفیل

فرآیند تولید

همان گونه که در ابتدا مقاله ذکر شده است ، پروفیل ها دارای دو حالت پروفیل باز و پروفیل بسته  ، می باشند . تولید پروفیل های استیل به دو روش ؛ مستقیم و غیر مستقیم ، انجام می شود . روش مورد استفاده به امکانات ماشین تولید ، مرتبط می باشد . طبق معمول پروفیل های باز با روش مستقیم تولید می شوند . ماشین آلات تولید پروفیل استیل دارای اجزایی همچون ؛ بخش های تغذیه نوار ، شتاب دهنده ، جوش سر ، گیوتین ، انباره و میز تخلیه ، می باشد .

لازم به ذکر است که روش های مستقیم و غیر مستقیم ، دارای مزایا و معایبی می باشند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت .

روش مستقیم

در روش مستقیم نوار استیل از بین قالب های بالا و پایین عبور کرده و با اعمال نیرو شکل گرفته و در انتها لبه ها ( در صورت نیاز  ) به یک دیگر جوش می خورند .

 در این روش قوطی ها دارای زاویه ای تیز و ابعادی دقیق ، می باشند ؛ که نشان دهنده کیفیت بالای قوطی های تولید شده ، می باشد . بزرگ ترین و تنها ترین نقص این روش ؛ استهلاک بالای قالب ها به دلیل تیز بودن لبه ها است ( منظور از استهلاک بالا : از فرم خارج شدن لبه های تیز ، در حین جا به جایی  می باشد ) و این نقص سبب می شود تا راندمان تولید کاهش یابد .

روش غیرمستقیم

در روش غیر مستقیم پروفیل همانند مراحل روش مستقیم به لوله تبدیل شده و توسط فشاری که بر این پروفیل وارد می شود ، لوله به شکل های مختلف تولید می شود .

پروفیل

کدام پروفیل بهتر است ؟

به جرات می توان گفت : آلیاژ استیل 304 تایوانی ، صد در صد خالص بوده و از کیفیت و ثبات بسیار بالایی برخوردار است . در کنار اصالت آلیاژ ، کیفیت و ثبات بالا ، می توانیم به ؛ کیفیت پولیش ، دقت ساخت قالب ها و کیفیت بسته بندی بالای پروفیل های تایوانی ، اشاره نماییم .

لازم به ذکر است که ، این پروفیل ها نسبت به پروفیل دیگر ، قیمت بالا تری داشته و میزان دسترسی و یافتن آن ها در بازار کمی مشکل می باشد . همین مسئله باعث شده است تا اکثر تولید کنند گان محصولات به استفاده از استیل های چینی روی بیاورند .

استیل های 304 چینی از اصالت آلیاژ ، کیفیت و ثبات خوبی برخوردار نبوده و حتی ؛ دقت ساخت ، کیفیت پولیش و کیفیت بسته بندی پایینی دارند . اما در مقابل استیل های 304 چینی به آسانی در دسترس بوده  و قیمت کمی دارند .

پروفیل

قوطی های پر کاربرد

 

ابعاد ( میلیمتر )

ضخامت ( میلیمتر )

وزن ( کیلوگرم )

100×50

2

28.1

80×40

2

22.5

60×40

2 18.7
60×60 2

22.5

60×30

1.5 12.6

60×30

2 16.8
40×40 2

15.0

50×25

1.5 10.5
50×25 2

14.0

40×20 1.5

8.4

40×20

2 11.2
20×20 1.5

5.6

20×10

1.2 3.4
20×10 1.5

4.2

 

* طول تمام قوطی ها 6 متر می باشد .

فهرست