سنباده استیل

سنباده استیل – انواع سنباده استیل – سنباده زن استیل

در مقاله پیش رو قصد بر این داریم تا شما عزیزان را با سنباده استیل و انواع آن آشنا سازیم . اما پیش از آن کمی به فلز پر کاربرد « استیل » و سنباده کاری ، اشاره می نماییم . همراه ایران اینوکس باشید .

استیل

استیل ، فلزی که دارای کاربرد های فراوانی بوده و در  مکان های مختلف شاهد به کار گیری این فلز می باشیم . شاید تا کنون نام های ؛ فولاد ضد زنگ ، استنلس استیل ، فولاد زنگ نزن ، اینوکس و … ، را دیده و یا شنیده باشید و از خود بپرسید که ؛ ( این نام ها با یک دیگر چه تفاوتی دارند ) .

لازم به ذکر است که تمامی نام های ذکر شده با یک دیگر برابر بوده و هیچ تفاوتی میان آن ها وجود ندارد . زیرا تمامی نام ها به فلز استیل ختم می شود . فلزی که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم بوده و دارای پنج زیر گروه ؛ ( آستنیتی ، فریتی ، مارتنزیتی ، دوپلکس و رسوب سخت شونده ) ، می باشد .

سایش ( سنباده کاری )

همانگونه که در مقاله « لوازم سایش » مطالعه نمودید ؛

از معنای کلمه سایش می توان به ؛ صیقل دادن ، مالیدن ، سوهان زدن ، صیقلی کردن ، زدودن ، جلا دادن ، سودن ، خرد کردن ، کوبیدن ، نرم کردن و سابیدن ، اشاره نمود . کلمه « سایش » بیشتر بر ؛ لایه برداری ، جلا دهی و صیغل دادن ، اشاره می نمایید .

سنباده کاری استیل

سنباده کاری بر روی استیل بنا بر دلایل زیر انجام می شود ؛

  • از بین بردن محل جوش
  • تمیز کاری
  • آینه ای کردن سطح
  • حذف آلودگی
  • هم سطح سازی
  • از بین بردن پاشش جوش
  • خشدار کردن سطح
سنباده استیل

انواع سنباده استیل

سنباده کاری استیل توسط انواع سنباده ها که هر کدام دارای خاصیتی می باشند ، انجام می شود . از جمله این ساینده ها می توان به ؛ فلاپ ، اسکاچ ، اسکاچ چتری ، برس ، سنگ سایش ، پشت کرکی ، نمد و … ، اشاره نمود که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم .

فلاپ

فلاپ های ساینده برای سایش و لایه برداری سطح استیل مورد استفاده قرار می گیرند که ( برخی از آنها ) حاوی عنصر زیرکونیوم می باشند . شکل ظاهری این ساینده ها به شکل صفحه دایره ای می باشد که بر روی آن تکه های سنباده به صورت مورب بر روی یک دیگر قرار گرفته اند . دانه بندی فلاپ ها به صورت ؛ 40 ، 60 ، 80 ، 100 و 120 ، می باشد .

لوازم سایش سنباده استیل

چتری

می توان سنباده های چتری را به دو دسته ؛ هزار لا و میله دار تقسیم کرد .

غالبا سنباده های هزار لا بر روی دستگاه های ثابت نصب می شوند .

سنباده های میله دار نیز جهت استفاده در سر دریل ها ساخته شده اند . این ساینده ها دارای سه دسته ؛ سنباده ، اسکاچ  و سنباده اسکاچ می باشند .

لوازم سایش سنباده استیل
  • سنباده ؛ شباهت زیادی به ساینده هزار لا داشته با این تفاوت که دارای میله می باشد .
  • اسکاچ ؛ ساینده ای با سطح مقطع دایره و جنس اسکاچ .
  • اسکاچ و سنباده ؛ این ساینده ها با ترکیب اسکاچ و سنباده ، ساخته می شوند ، به گونه ای که در بین لایه های سنباده یک لایه اسکاچ وجود دارد .

سیم برس

عمدتا از سیم های برس برای از بین بردن آلودگی جوش مورد استفاده قرار می گیرد . ضخامت سیم های برس مورد استفاده با چسبندگی و میزان آلودگی رابطه مستقیم دارد ( هر چه آلودگی بیشتر باشد باید از سیم برس ضخیم تر استفاده نمود ) . بایستی توجه داشت که برای برس زنی استنلس استیل ، از برس « کربن استیل » استفاده نشود  زیرا این برس خود باعث ایجاد آلودگی می شود .

سنباده استیل سنباده استیل

سنگ سایش

سنگ های سایش ، صفحاتی می باشند که برای سنباده کاری و برش مورد استفاده قرار می گیرند . در عمل سنباده زنی استیل ، این سنگ ها می توانند در جهت ؛ حذف پاشش ها و پلیسه های جوش ، مورد استفاده قرار گیرند . لازم به ذکر است که برای سهولت در انجام کار و جلوگیری از بروز حوادث ، بایستی به سرعت پیشنهادی سنگ سایش ( درج شده در قسمت توضیحات سنگ ) توجه داشت .

لوازم سایش سنباده استیل

پشت کرکی

غالبا سنباده های پشت کرکی استیل ، پس از لایه برداری اولیه مورد استفاده قرار می گیرند ، به عنوان مثال ؛ پس از لایه برداری اولیه ( توسط فلاپ ) سطح استیل ، آثار ساینده بر روی سطح قابل مشاهده بوده و برای از بین بردن این آثار به سنباده پشت کرکی نیاز است . این ساینده که در گرید های مختلفی تولید می شود ، قادر است تا سطح استیل را به صورت یک دست در آورد .

لازم به ذکر است که این سنباده ها دارای یک پد نگهدارنده ( رابط ) می باشند تا به دستگاه سنباده زن متصل شوند  .

سنباده استیل

نمد

اگر استیل نیاز به سطح آیینه ای داشته باشد ، بایستی از فرآیند براق کاری استفاده نمود . در این فرآیند از نمد یا پارچه استفاده می شود . نمد ها بر روی دستگاه های گیلانس ، دریل ها و یا دستگاه های مخصوص براق کاری ، قابل نصب می باشند . سطح مقطع نمد ها به شکل دایره می باشد که ضخامت های مختلف تولید می شوند . لازم به ذکر است که در برخی از فرآیند های پولیش کاری با نمد ، به « واکس پولیش » نیاز می باشد .

سنباده استیل

دستگاه سنباده زنی استیل

از انواع دستگاه های سنباده زنی استیل می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • سنباده زن دیسکی ؛ دارای دو حالت سبک و سنگین که ساینده های ؛ فلاپ و پشت کرکی بر روی آن قابل نصب می باشد .
  • فرز ؛ در حالت های ثابت و پرتابل که ساینده های ؛ سنگ سایش و سیم برس بر روی آن قابل نصب می باشد .
  • گیلانس ؛ در سه حالت ؛ دستی ، نیمه سنگین و اتوماتیک روانه بازار می شوند .
لوازم سایش سنباده استیل

جمع بندی

لازم به ذکر است که ، برای رسیدن به سطح نهایی مد نظر ، در کنار استفاده از لوازم و دستگاه های سنباده کاری ، به عواملی از جمله ؛ توان فنی تکنسین پرداخت کار ، کیفیت بالای جوش و متریال مصرفی ،  نیاز است .

فهرست