واشر استیل

واشر استیل – انواع واشر استیل – کاربرد واشر استیل

در مقاله پیش رو قصد داریم شما عزیزان را با واشر استیل و انواع آن آشنا سازیم ، اما پیش از آن به توضیح واشر و استیل می‌ پردازیم . همراه ایران اینوکس باشید .

واشر

به حلقه ای از جنس فلز یا لاستیک که در جهت توزیع بار پیچ  و مهره ها مورد استفاده قرار می گیرد . واشر گفته می شود . در زبان عامیانه به اشتباه به درز بند هایی که وظیفه جلوگیری از نشت را به عهده دارند نیز واشر گفته می شود . این اشتباه به دلیل شباهت درز بند به واشر صورت می گیرد .

استیل

شاید تا کنون با نام هایی از قبیل ؛ فولاد ضد زنگ ، فولاد زنگ نزن ، اینوکس ، استنلس استیل ، استیل و … ، رو به رو شده باشید .

تمامی نام های مذکور با یک دیگر برابر بوده و هیچ تفاوتی ندارند . فولاد های ضد زنگ ، از سه عنصر پایه ؛ آهن ، کروم و نیکل تشکیل شده اند . این فلز دارای بیش از 57 طبقه بندی مختلف می باشد که هر کدام دارای خصوصیات ظاهری و فیزیکی منحصر به فردی می باشند .

واشر استیل

واشر استیل

همان گونه که در ابتدای مقاله ذکر شده است ، واشر ها در جهت توزیع بار پیچ و مهره ها ، مورد استفاده قرار می گیرند . واشر ها در صنایع مختلف قابل استفاده بوده و در برخی از صنایع به دلیل جلوگیری از هزینه های اضافی و همچنین مقاومت بالای استنلس استیل در برابر خوردگی و زنگ زدگی ، از واشر  استیل استفاده می شود . از استیل های مصرفی در ساخت این واشر ها می توان به ؛ استیل 304 و 316 اشاره نمود . واشر های استیل  دارای دسته بندی هایی می باشند که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد .

انواع واشر استیل

واشر های استیل با توجه به شکل ظاهری دارای 4 دسته بندی ؛ تخت ، بشقابی ، خورشیدی و فنری ، می باشند .

واشر تخت

واشر هایی تخت به شکل دایره می باشند که اندازه حفره مرکزی آن ها با توجه به  قطر پیچ و یا میخ متنوع می باشند .  این واشر ها طبق دو استاندارد ؛ USS ( استاندارد آمریکایی ) و متریک ، تولید می شوند . واشر های تولید شده با استاندارد USS دارای ضخامت بیشتری نسبت به واشر های تولید شده با استاندارد متریک ، می باشند . این واشر ها از استیل سری 304 و یا 316 تولید می شوند .

واشر استیل

واشر بشقابی

 واشر های بشقابی به شکل مخروط می باشند . از واشر های بشقابی در اتصالات در معرض ارتعاش استفاده می شود تا از شل شدن پیچ و مهره جلوگیری شود . لازم به ذکر است که این نوع واشر نمی تواند به صورت 100 درصدی از شل شدن پیچ و مهره جلوگیری کند . استیل مصرفی در ساخت این واشر ها سری 410  می باشد .

واشر استیل

واشر خورشیدی

واشر های خورشیدی یا ستاره ای ، دارای دندانه هایی می باشند که از باز شدن  پیچ و مهره جلوگیری می کنند . دندانه های این واشر ها می تواند به صورت  INTERNAL FORM( دندانه داخل حفره پیچ ) و یاEXTERNAL FORM  ( دندانه ها در لبه بیرونی ) قرار گیرد . این واشر ها از استنلس استیل سری 304 یا 316 ساخته می شوند که با نام های  A2 و A4 معروف می باشند .

واشر استیل

واشر فنری

در واقع واشر های فنری دارای فنر نمی باشند بلکه کلمه « فنری » به دلیل شباهت این واشر به فنر ، به این واشر ها داده شده است . شکل این واشر به صورت دایره ای می باشد که در یک منطقه قطع شده و دو سر به وجود آمده رو به روی هم نمی باشند .  واشر فنری در ثابت نگه داشتن پیچ و مهره نقش بسزایی داشته و از  شل شدن آن ها  جلوگیری می کند . در ساخت واشر های فنری استیل از  سری استیل های 304 و 316 استفاده می شود .

واشر استیل

موارد استفاده

واشر های استیل دارای کاربرد های بسیاری می باشد . از این کاربرد های می توان به استفاده در ؛ صنایع مواد غذایی ، پتروشیمی ،  دفاع ، کشاورزی ، دارو سازی ، سد سازی ، پالایشگاه و … ، اشاره نمود .

ابعاد واشر استنلس استیل

واشر های استنلس استیل در ابعاد و کارایی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند . از پارامتر های ابعاد واشر می توان به ؛ قطر داخلی ، قطر خارجی ، ضخامت واشر و وزن واشر ، اشاره نمود .

ابعاد واشر ها به شرح زیر می باشد :

  • قطر داخلی ؛ 5 الی 168 میلی متر
  • قطر خارجی ؛ 10 الی 250 میلی متر
  • ضخامت واشر ؛ 2 الی 19.6 میلی متر
  • وزن واشر ؛ 430 الی 3800 گرم
واشر استیل

استیل های مصرفی

در ساخت واشر های استنلس استیل از سری استیل های ؛ 304 ، 316 و 410 استفاده می شود در ادامه با این استیل ها بیشتر آشنا خواهیم شد .

استیل 304

همانگونه که در مقاله « استیل 304 و کاربرد آن » خواندیم ؛

رایج ترین و پر مصرف ترین فولاد ضد زنگ ، استیل 304 می باشد . استیل آستنیتی سری ۳۰۴ ، حاصل تغییرات انجام شده بر روی آلیاژ ۳۰۲ می باشد از تغییرات انجام شده می‌ توان به کاهش کربن و افزایش کروم اشاره نمود کربن کم در استیل ۳۰۴ باعث جوش پذیری بهتر و مقاومت در برابر خوردگی بالاتر ، می شود . لازم به ذکر است که استیل 304  در برابر پوسته پوسته شدن و اکسیداسیون تا 830 درجه سلسیوس به صورت مداوم  و تا 800 درجه سلسیوس به صورت متناوب ، مقاوم می باشد .

استیل 316

استنلس استیل سری 316 ، در رتبه دوم پر مصرف ترین فولاد های ضد زنگ قرار دارد . عناصر موجود در این استیل اکثرا به استیل 304 شباهت دارد اما با این تفاوت که استیل 316  حاوی عنصر مولیبدن می باشد ، عنصری که به استیل 316 خاصیت ، ضد اسیدی می بخشد .  این خاصیت ضد اسیدی باعث می شود تا قطعات تولید شده با  استیل 316 ( به خصوص واشر ) در مکان های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد .

استیل 410

استنلس استیل سری 410 ، جز استیل های مارتنزیتی است که دارای خاصیت مغناطیسی می باشد . مقاومت این سری در برابر خوردگی ، به صورت متوسط  بوده و دارای خاصیت مکانیکی قابل قبولی می باشد . همانگونه که پیش تر مطالعه نمودید از این سری برای ساخت واشر های بشقابی استفاده می شود .

جمع بندی

همانگونه که مطالعه نمودید واشر ها دارای انواع مختلفی از نظر شکل ( بشقابی ، تخت ، فنری و خورشیدی ) و متریال (استیل 304 ، استیل 316 و استیل 410 ) می باشند که هر یک دارای مزایا و معایبی می باشند که در حین خرید بایستی به آن ها توجه نمود .

فهرست