بن ماری استیل

 بن ماری استیل – بن ماری آشپزخانه – انواع بن ماری استیل

در مقاله پیش رو قصد داریم تا شما عزیزان را بن ماری استیل و انواع آن آشنا سازیم اما پیش از آن به کلمه بن‌ماری می پردازیم .

بن‌ماری ( ابهام زدایی )

کلمه « بن‌ماری » مختص 2 وسیله و 1 روش می باشد .

  • بن‌ماری آشپزخانه ؛ ظرف هایی برای نگه داری مواد غذایی به صورت آماده ، نیمه آماده و خام ، می باشند .
  • بن‌ماری آزمایشگاهی ؛ نام دیگر این وسیله حمام آب است که از آن در برخی از آمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد . وظیفه این وسیله حفظ و کنترل دمای ماده قرار گرفته در خود می باشد . این وسیله دارای تجهیزاتی از جمله ؛ المنت ( برای گرم کردن آب ) ، دما سنج ، ترموستات ( برای کنترل گرما ) و هم زن ( برای مخلوط کردن آب داخل مخزن ) ، می باشد .
  • روش بن‌ماری ؛ برای ذوب مواد غذایی مد نظر ، به صورت غیر مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد .

بن ماری آشپزخانه

همانگونه که در ابتدای مقاله ذکر شد ، این ظروف برای نگهداری مواد اولیه غذایی به صورت ؛ آماده ، نیمه آماده و خام ، می باشند . از بن‌ماری در آشپزخانه های صنعتی و خانگی استفاده می شود ، غالبا این ظروف دارای درب می باشند تا در نگهداری مواد اخلال ایجاد نشود . برای ساخت بن ماری آشپزخانه از دو متریال پلی کربنات و استنلس استیل ، استفاده می شود که در ادامه با آن ها آشنا می شویم .

 

 

بن ماری

پلی کربنات

پلیمر پلی کربنات ، عضو خانواده  پلیمر های ترموپلاستیک می باشد . این ماده به عنوان سخت ترین ماده شفاف ( جایگزین شیشه در مصالح ساختمان ) می باشد که قابل رنگ آمیزی بوده و دارای کاربری های فراوانی می باشد . یکی از این کاربری ها ساخت بن‌ماری است .

بن ماری

استیل

همانگونه که در مقاله « انواع فولاد زنگ نزن » ذکر شده است ؛

فولاد ضد زنگ ، فولاد زنگ نزن ، استیل ، استنلس استیل ، INOX و …

تمامی نام های ذکر شده به آلیاژی از فولاد گفته می شود که از عناصر پایه ؛ آهن ، کروم و نیکل ، تشکیل شده است . میزان کروم موجود در یک کیلوگرم فولاد ضد زنگ 105 گرم و میزان نیکل موجود در یک کیلو گرم فولاد ضد زنگ 12 گرم ، می باشد  .

متریال استنلس استیل دارای زیر گروه و سری های مختلفی می باشد که مشهور ترین آن ها استیل 304 و 316 می باشند که در ساخت بن‌ماری استیل ، از آن ها استفاده می شود .

بن ماری

کاربرد انواع بن ماری آشپزخانه

همانگونه که پیش تر مطالعه نمودید بن‌ماری های آشپزخانه ، با استفاده از دو متریال استیل و پلی کربنات ساخته می شوند که هر کدام از آن ها دارای کاربرد های خاصی می باشند .

  • بن ماری پلی کربنات ؛ نگه داری مواد اولیه آماده و نیم آماده ( سرد )
  • بن ماری استیل ؛ نگه داری مواد اولیه گرم و سرد ، سرو غذا

در ادامه با انواع بن ماری استیل آشنا خواهیم شد .

انواع بن ماری استیل

بن‌ماری های استیل بنا بر دو خصوصیت دارای انواعی می باشند .

  1. سری استیل مصرفی
  2. شکل ظاهری بن ماری

سری استیل مصرفی

در ساخت بن‌ماری های استیل از دو سری 304 و 316 استفاده ای می شود این دو استیل هر یک دارای خصوصیاتی می باشند .

استیل 304

استنلس استیل سری 304 در رتبه اول پر مصرف ترین استیل ها می باشد ، این استیل در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارای مقاومت مناسبی می باشد .  این مقاومت تا 830 درجه سلسیوس  به صورت مداوم و تا 800 درجه سلسیوس به صورت متناوب ، دوام دارد .

از استیل 304 برای ساخت ظروف بن‌ماری معمولی که برای نگهداری مواد غذایی غیر اسیدی از آن استفاده می شود .

استیل 316

استنلس استیل سری 316 در رتبه دوم پر مصرف ترین استیل ها می باشد ، این استیل در کنار مقاومت مناسب در برابر زنگ زدگی و خوردگی ، در برابر  اسید ها نیز مقاوم می باشد ، که این مقاومت به دلیل وجود عنصر مولیبدن است .

ظروف بن‌ماری ساخته شده با استیل 316 ، برای نگه داری مواد غذایی اسیدی ، مورد استفاده قرار می گیرند .

شکل ظاهری بن ماری

بن ماری های استیل با توجه به نوع کاربرد دارای ابعاد و مدل های مختلفی می باشد . که از جمله این مدل ها می توان به ؛ تاپینگ فست فود ، ترولی بن ماری ، میز کانتر سرد گرم و بن ماری چند تایی و تک ، اشاره نمود . لازم به ذکر است که ، در برخی از نام های ذکر شده ، بن‌ماری ، جزئی از وسیله می باشد .

 تاپینگ فست فود

در آشپزخانه های صنعتی ، آماده سازی انواع فست فود برای پخت  ، به وسیله  میز تاپینگ انجام می شود . اکثر میز های تاپینگ دارای یک بخش با سطح صاف ( برای آماده سازی ) و بخشی دیگر که در آن بن‌ماری ها قرار دارند ، تشکیل شده اند . میز تاپینگ فست فود در سرعت آماده سازی غذا  بسیار تاثیر گذار می باشد .

بن ماری

ترولی بن ماری

برای جا به جایی مواد غذایی آماده و نیمه آماده ، از ترولی بن‌ماری استفاده می شود . این وسیله دارای چند چرخ برای راحتی در جابه جایی می باشد . برخی از مدل های ترولی بن ماری دارای قابلیت گرم نگه داشتن مواد غذایی را دارا می باشند .

بن ماری

بن ماری تکی و رو میزی

بن ماری های مورد استفاده رستوران ها در دو شکل تکی و رو میزی تولید می شوند . غالبا بن‌ماری های تکی به صورت معمولی و برخی به صورت آبکشی می باشند .

بن‌ماری های رو میزی نیز دارای یک قالب برای نگهداری می باشند که برخی از این قالب ها از قابلیت گرم نگه داشتن غذا بهره می برند .

بن ماری

جمع بندی

ظروف بن‌ماری استیل ، عضو ثابت آشپزخانه های صنعتی می باشند ، همانگونه که مطالعه نمودید ، این ظروف در شکل ها و کاربرد های  مختلف در آشپزخانه صنعتی قابل مشاهده می باشند .

بن ماری
فهرست