ظروف آشپزخانه

ظروف آشپزخانه – ظروف استیل – نظافت سرویس استیل

در این مقاله با تاریخچه انواع ظروف آشپزخانه آشنا شده و به بررسی مزایا و معایب ظروف استیل و نیز بهترین روش نگهداری و نظافت سرویس استیل می پردازیم .

ارزش و جایگاه ویژه ظروف آشپزخانه یا به صورت کلی انواع ظرف در زندگی و تغذیه انسان به همه ما روشن و واضح است . در این متن به سر فصل هایی همچون ؛ تاریخچه ظرف – انواع ظروف آشپزخانه معاصر – ظروف استیل- مزایا و معایب استفاده از ظروف استیل – نگهداری و نظافت سرویس استیل ، به زبان ساده خواهیم پرداخت ، همراه ما باشید .

تاریخچه ظرف

بر اساس یافته های باستان شناسان ؛ مردمان شرق آسیا برای نخستین بار در حدود ۱۴ هزار سال پیش از میلاد مسیح ساخت ظروف سفالی را با استفاده از خاک رس آغاز نمودند . روش های تولید این ظروف نیز متنوع بوده است ، از ایجاد یک سوراخ در داخل یک گوی گلی تا ساخت حصیر گونه ، کاربرد تمامی این ظروف سفالی ؛ ذخیره مواد غذایی و نگهداری از آن را در عمق خاک بوده است . 

ظروف آشپزخانه

مهم ترین ماده غذایی که به جهت جلوگیری از فساد و ترش شدن در داخل ظروف سفالی انبار می ‌شده؛ ماهی و دیگر آبزیان دریایی می‌ باشند . به دلیل علاقه بسیار مردمان آسیای شرقی به سس ماهی ، آنها ماهیان را در ظروف سفالی ذخیره و دفن می کردند تا با فرآیند تخمیر نهایتا به سس ماهی دست یابند . در قاره آمریکا نیز مردم منطقه برزیل کنونی ، از پنج هزار و پانصد سال قبل از میلاد مسیح برای تهیه سس ماهی از ظروف سفالی بهره می بردند .

ظروف آشپزخانه
ظروف آشپزخانه

انواع ظروف معاصر

حال که به صورت مختصر با تاریخچه اولین ظروف ساخته دست بشر آشنا شدیم ، به معرفی دیگر ظروف آشپزخانه مورد استفاده انسان در دوران معاصر خواهیم پرداخت .

ظروف چینی

نزدیک ترین ظرف به ظروف سفالی است . البته با لعابی خاص و زیبایی و تنوع بسیار . این ظروف ابتدا در چین تولید و مورد استفاده قرار گرفت . ولی با گذشت زمان در دیگر نقاط قاره خاکی نیز ، مورد استقبال قرار گرفت . در حال حاضر ظروف آشپزخانه چینی ، جزو پر مصرف ترین ظروف در جهان محسوب شده و در بسیاری از کشورها نیز تولید می گردند .

ظروف آشپزخانه

ظروف مسی

عنوان بالاترین میزان انتقال حرارت را در میان ظروف را ، مس از آن خود که نموده است . به صورتی که 10  برابر استیل و دو برابر بیشتر از ظروف آلومینیومی ، حرارت را منتقل می نماید . همین خاصیت باعث گشته است که ظروف مسی در مقابل دما حساس بوده و امکان انتقال عناصر همانند قلع یا سرب را ، در دمای بالا به غذا داشته باشند .

ظروف آشپزخانه

ظروف آلومینیومی

مهم ترین مزیت ظروف آلومینیومی قیمت پایین و نیز انتقال سریع و یکنواخت حرارت می باشد . از معایب اصلی آن تغییر طعم غذا به واسطه ورود عناصر موجود در ترکیبات ظرف و نیز افزایش احتمال اختلال در سیستم عصبی می باشد .

ظروف آشپزخانه

پیرکس

مناسب‌ترین ظروف برای استفاده در فر یا حتی مایکروفر ظروف پیرکس هستند . به علت نفوذ بسیار ناچیز از مواد سازنده به غذا بر روی طعم غذا ناثیر نمی گذارند . مقاومت در برابر دما و نیز شستشوی آسان از مزایای دیگر ظروف پیرکس محسوب می شود .

ظروف آشپزخانه

چدنی

اولین نکته و شاید مشهورترین خاصیتچدن ؛ وزن بالا و شکننده بودن آن است . در مقابل انتقال یکسانحرارت و نیز حفظ گرما برای مدت بیشتر نسبت به رقبا ، در کنار مناسب بودن برای سرخ‌کردن یا تفت دادن غذا از مزایای ظروف چدنی به شمار می‌آید .

ظروف آشپزخانه
ظروف آشپزخانه

ظروف تفلون

ظروف نچسب یا تفلون که غالباً با روکش شیمیاییPTFE تولید می شوند ، مرسوم ترین ظروف آشپزخانه ، در کشور محسوب می‌شود . این ظروف که برای  سرخ کردن بهترین گزینه هستند ؛ می بایست بر روی حرارت متوسط به کار گرفته شود . گزارشاتی در مورد سرطان زا بودن این ظروف به جهت ورود ماده شیمیایی موجود در روکش نچسب ، ارائه شده است .

ظروف آشپزخانه

ظروف استیل

” استیل”یا نام کامل تر آن ” استنلس استیل” آلیاژی آهنی و ترکیب شده با عناصر دیگر همچون نیکل و کروم است . عامل براقیت و رنگ نقره‌ای استیل به جهت وجود عنصر نیکل می باشد .

یکی از مهمترین نکات در مورد متریال استنلس استیل ؛ عدم رسانایی مناسب آن می‌باشد . همین نکته باعث گشته است تااستیل به تنهایی برای استفاده و پخت و پز مناسب نباشد . ولی بعضی از تولیدکنندگان  برای رفع این مشکل از فلزات دیگری همچون مس و آلومینیوم در قسمتهای بیرونی ظروف استیل بهره گرفته اند .

طعم خالص غذا

خاصیت نچسب بودن ظروف استنلس استیل بر خلاف ظروف تفلون بدون استفاده از پوشش مواد شیمیایی و صرفاً به دلیل خواص این متریال ایجاد شده است .  به همین دلیل مواد شیمیایی بسیار ناچیزی در شرایط خاص وارد غذا خواهد شد . در نتیجه بو ، مزه و حتی رنگ غذا را تحت تاثیر نمی گذارد .

حرارت بالا

ظروف استیل به دلیل نوع آلیاژ و ساختار آن در مقابل دمای بالا بسیار مقاوم و مستحکم عمل می نمایند و برای سرخ کردن با حرارت بالا مناسب‌ترین گزینه هستند

ظروف آشپزخانه

نگهداری و نظافت سرویس استیل

ظروف استیل به راحتی و با استفاده از آب گرم و مایع ظرفشویی شسته می شوند . به علت عدم وجود خلل و فرج ( منافذ و سوراخ ها ) در آنها پس از شستشو هیچگونه اثری از بو و لکه غذا بر روی این ظروف باقی نخواهد ماند . برای حفظ ظاهر مدرن و زیبایی ظروف استیل می بایست از استفاده ، سیم های ظرف شویی اجتناب نموده و پس از شستشو این ظروف سطوح آنها را با دستمال لطیف به دقت خشک نمود .

ظروف آشپزخانه

دوام بالا

عدم زنگ زدگی، تغییر رنگ ، شکستگی و خرد شدن از مزایای ظروف استیل می باشد که باعث طول عمر بالای آنها و در نتیجه صرفه اقتصادی خرید و استفاده از این ظروف شده است .

محدودیت های مصرف

به دلیل احتمال ایجاد واکنشهای شیمیایی توصیه می‌شود از نگهداری طولانی مدت و حتی در مواردی از طبخ مواد غذایی اسیدی در ظروف استنلس استیل خودداری شود .

ظروف آشپزخانه

ظروف اینوکس

اینوکس که نام دیگری برای استنلس استیلاست ، معرفی نسل جدید ظروف استیل می باشد که بر پایه استیل۱۰/۱۸ تولید می شود . عدد ۱۸ به این معناست که این آلیاژ دارای۱۸ درصد کروم ،۱۰ درصد نیکل و ۷۲ درصد باقی آهن و دیگر عناصر است .از دیگر ویژگی‌های اینوکس ، می‌توان به ؛ کفی ضخیم تر برای انتقال مناسب و یکنواخت حرارت اشاره کرد .

فهرست