آشپزخانه استیل

آشپزخانه استیل – لوازم برقی استیل – لوازم غیر برقی استیل

محتوای این مقاله شامل معرفی ؛ آشپزخانه استیل ، انواع لوازم استیل آشپزخانه و لوازم برقی و غیر برقی آشپزخانه می باشد .

پیش از شروع ، بیایید کمی با فولاد ضد زنگ ( استنلس استیل ) و انواع آن ، آشنا شویم .

استیل چیست ؟

فولاد ضد زنگ که دارای نام هایی از قبیل ؛ استنلس استیل ، فولاد زنگ نزن ، اینوکس ( فرانسوی ) و استیل ، نیز می باشد .

استیل ، آلیاژی از فولاد است که دارای عناصر پایه ؛ آهن ، کروم و نیکل ، می باشد . استیل فلزی مقاوم در برابر  خوردگی و زنگ زدگی است که دارای 57 طبقه بندی مختلف می باشد . 57 طبقه بندی ذکر شده در پنج سر گروه اصلی قرار می گیرند که نام این سر گروه ها ؛

  • فولاد ضد زنگ آستنیتی ؛ ( غیر مغناطیسی ، قابل سرد کاری ، انعطاف پذیر )
  • فولاد ضد زنگ فریتی ( آهنی ) ؛ ( مغناطیسی ، قابل سرد کاری )
  • فولاد ضد زنگ مارتنزیتی ؛ ( مغناطیسی ، استحکام بالا )
  • فولاد ضد زنگ دوپلکس؛ ( فولاد آستنیتی + فریتی )
  • فولاد ضد زنگ رسوب سخت شونده

می باشد .

آشپزخانه استیل

آشپزخانه استیل

استفاده از استیل در لوازم آشپزخانه  امری بسیار مناسب می باشد زیرا متریال استنلس استیل در کنار زیبایی از مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی ، بهره می برد . غالبا لوازم استیل آشپزخانه به دسته برقی و غیر برقی تقسیم می شوند .

آشپزخانه استیل

لوازم برقی آشپزخانه

 لوازم برقی آشپزخانه نقش قابل توجهی در امور آشپزخانه دارند به گونه ای که برخی از فرایند ها فقط توسط لوازم برقی صورت می گیرد . استفاده از استیل در ساخت این محصولات در کنار  زیبایی استنلس استیل به دلیل مقاومت بالای این متریال در برابر  محیط مرطوب آشپزخانه می باشد .

ازجمله این لوازم می توان به ؛ یخچال ، ماشین ظرف شویی ، اجاق گاز ( برخی از فرآیند ها برقی ) ، هود ، غذا ساز ها و … اشاره نمود . در ادامه به استفاده از استیل در قسمت های مختلف لوازم مذکور ، اشاره می نماییم .

یخچال

در دنیای امروزی یخچال ، یکی از مهم ترین لوازم آشپزخانه بوده و دارای بیشترین کاربرد نیز  می باشند . غالبا از متریال استنلس استیل برای ظاهر و برخی از قطعات داخلی یخچال استفاده می شود . سری استیل های مصرفی نیز  به ترتیب میزان استفاده ؛ 304 و 316 می باشند .

آشپزخانه استیل

ماشین ظرف شویی

نیاز به سهولت و سرعت بالای شستشوی ظروف ، ماشین های ظرف شویی را عضو ثابت آشپزخانه نموده است . به دلیل مجاورت ماشین ظرف شویی با آب بایستی در ساخت این محصول از متریال های ضد زنگ از جمله ؛ استنلس استیل( سری 304 ) استفاده نمود . عمدتا از استیل برای لایه بیرونی ( شکل ظاهری ) و قطعات داخلی ( قفسه  و نگهدارنده های ظروف ) استفاده می شود .

آشپزخانه استیل

اجاق گاز

با توجه بر اینکه برخی از فرآیند های اجاق گاز همانند ؛ جوجه گردان ، فندک و … برقی می باشد  ، این محصول جزئی از لوازم برقی محسوب می شود . استفاده از متریال استنلس استیل  در اجاق گاز ها به صورت ؛ ظاهری و داخلی ( قطعات و داخل فر ) می باشد . غالبا از استیل نگیر در ظاهر و از استیل بگیر در داخل فر استفاده می شود .

آشپزخانه استیل

هود

هود ها یکی از لوازمی می باشند که در کنار کاربرد اصلی خود در آشپزخانه ، دارای جنبه زیبایی نیز می باشند . در ساخت هود های استیل ، از استیل های سری 304 ( مات یا براق ) استفاده می شود که در زیبایی هود نیز می تواند تاثیر گذار باشد .

آشپزخانه استیل

لوازم غذا ساز

غذا ساز ها نقش مهمی در آشپزخانه دارند از این لوازم می توان به ؛ خرد کن ، چرخ گوشت ، آبمیوه گیری و … اشاره نمود . غالبا از استیل 304  برای ساخت قطعات داخلی این محصولات( تیغه ، لوله ، کاسه و … ) استفاده می شود اما در برخی از این لوازم از استیل برای بدنه دستگاه نیز استفاده می شود .

آشپزخانه استیل

لوازم غیر برقی آشپزخانه

لوازم غیر برقی آشپزخانه همانند لوازم برقی نقش قابل توجهی در امور آشپزی دارند . استفاده از استیل برای ساخت این لوازم به دلیل مقاوم بودن این فلز در برابر زنگ زدگی می باشد . از جمله این لوازم می توان به ؛ ظروف آشپزی ، ظروف و تجهیزات آماده سازی ، ظروف غذا خوری و … ، اشاره نمود .

ظروف آشپزی

در حال حاضر  یکی از نکات مثبت برای ظروف آشپزی نچسب بودن این ظروف می باشد . ظروف استیل بر خلاف ظروف تفلون بدون هیچ لایه شیمیایی دارای خاصیت نچسب بودن است و در برابر حرارت نیز مقاوم می باشد .

شستشوی این ظروف نیز به آسانی توسط آب گرم و مایع ظرف شویی انجام می شود .

آشپزخانه استیل

ظروف و تجهیزات آماده سازی

ظروف و تجهیزات آماده سازی عضوی مهم در آشپزخانه  می باشند . از جمله این ظروف می توان به ؛ چاقو ، قاشق ، آبکش ، کاسه ( بزرگ ) و … ، اشاره نمود . استفاده از استنلس استیل در ساخت این لوازم بسیار موثر می باشد زیرا استنلس استیل دارای مقاومت بالایی بوده و  در مجاورت با آب زنگ نمی زند .

آشپزخانه استیل

ظروف غذا خوری

ظروف غذا خوری بایستی در کنار کارایی خود دارای ظاهری شیک و زیبا نیز باشند . با استفاده از متریال استنلس استیل می توان در کنار کارایی ، زیبایی چشم نوازی نیز  خلق نمود . رنگ استیل مصرفی در ساخت این لوازم می تواند ؛ طلایی ، نقره ای ، مسی و دودی ، باشد .

آشپزخانه استیل

سینک

یکی از عضو های مشهور آشپزخانه ، سینک می باشد . همان گونه که می دانید ، سینک ها دائما در مجاورت آب قرار دارند ، به همین دلیل برای ساخت سینک ها از استیل استفاده می شود . استیل مصرفی در ساخت سینک ها ، استیل سری 304 می باشد .

استیل در خانه آشپزخانه استیل

استیل های مصرفی

در ساخت لوازم آشپزخانه استیل از سری 300 ( آستنیتی ) و 400 ( مارتنزیتی ) استفاده می شود که هر کدام دارای خصوصیاتی می باشند . که در نحوه عملکرد محصول مد نظر تاثیر گذار می باشند . از این استیل ها می توان به ؛

  • 304 ؛ نگیر ( غیر مغناطیسی ) ، مقاوم در برابر خوردگی ، زنگ زدگی و اسید های ضعیف ، شکل پذیری زیاد
  • 316 ؛ نگیر ( غیر مغناطیسی ) ، مقاوم در برابر خوردگی ، زنگ زدگی و اسید های قوی ، شکل پذیری کم
  • 430 ؛ بگیر (مغناطیسی ) ، مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی ، شکل پذیری زیاد
  • و دیگر سری ها

اشاره نمود .

جمع بندی

همان گونه که مطالعه نمودید ، متریال استیل در ساخت و ماندگاری لوازم آشپزخانه موثر بوده و می تواند به  زیبایی آشپزخانه بی افزاید . لازم به ذکر است که استیل در آشپزخانه های صنعتی دارای کاربرد های گسترده تری می باشد که در مقاله « آشپزخانه صنعتی » به آن اشاره شده است .

فهرست