برش استیل

برشکاری استیل – انواع برشکاری استیل – برش سرد – برش گرم

در یکی دیگر از مقالات ایران اینوکس قصد داریم تا برشکاری استیل و انواع روش های آن را به شما عزیزان معرفی نماییم . همراه ما باشید .

برشکاری استیل

فلز  استنلس استیل ( فولاد ضد زنگ ) یکی از پر کاربرد ترین متریال ها در تمام صنایع و منازل می باشد . غالبا تولید استنلس استیل به شکل ورق ( رول شده یا صفحه ای ) می باشد که برای تغییر شکل به دیگر مقاطع ، به برش نیاز دارد .  برشکاری استیل در دو نوع گرم و سرد انجام می شود که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت . لازم به ذکر است که عمل برش در ورق های استیل برای ایجاد بریدگی مخصوص ( در جهت استفاده در قطعات و ماشین ها ) نیز انجام می گیرد .

برش سرد

برش سرد یا همان مکانیکی ، به برشی گفته می شود که در آن هیچ منبع گرمایی برای عمل برش مورد استفاده قرار نگرفته و عملیات برش تمام به صورت مکانیکی ( فشار ) انجام می شود . در برخی از  عملیات های برش سرد ، برای ثابت ماندن  ورق استیل به چند نگه دارنده نیاز است .

برش استیل

مزایا و معایب

برش های سرد دارای مزایا و معایبی می باشد که به شرح زیر است .

مزایا

  • سطح برش تمیز
  • دقت بالا
  • تیراژ و سرعت بالا
  • هزینه به صرفه

معایب

  • محدود بودن ضخامت برش
  • احتمال بروز مشکل در ورق استیل آستنیتی

 

برش گرم

برش گرم ، به برشی گفته می شود که در آن به یک منبع گرمایی در جهت انجام عمل برش ، مورد نیاز می باشد . از انواع این برش ها می توان به ؛ برش شعله ، برش لیزر و برش پلاسما ، اشاره نمود . در برش های گرم نیازی به اعمال فشار بر روی ورق های نبوده و برش فقط با گرمای حاصله انجام می شود . لازم به ذکر است که در این روش از کمترین میزان نگه دارنده ها استفاده می شود .

برش استیل

مزایا و معایب

برش های گرم دارای مزایا و معایبی می باشد که به شرح زیر می باشد .

مزایا

  • برش بدون نیاز به قالب
  • برش قطعات با ضخامت بالا

معایب

  • نیاز به تمیزکاری قبل از برش
  • امکان تغییر رنگ در هنگام برش

انواع برشکاری استیل

برشکاری با شعله

برشکاری با شعله یا در زبان عامیانه هوا گاز ، بر روی استنلس استیل در دو روش انجام می شود .

روش اول ، با استفاده از تزریق کمک ذوب انجام می شود به گونه ای که در آن ماده ای سر باره ساز که ترکیب آن با اکسید کروم ، سبب ذوب سریع می شود ، به گاز شعله افزوده خواهد شد  .

روش دوم ، که به روش پودری معروف می باشد با استفاده از پودر آهن انجام می شود . دلیل استفاده از پودر آهن در منطقه ذوب ، اکسیداسیون بالای آهن می باشد که سبب بالا رفتن دمای شعله می شود .

لازم به ذکر است که  ضخامت ورق در  سرعت برشکاری می تواند تاثیر گذار  باشد .

برش استیل

برش با لیزر

در دنیای امروزی از برش لیزر در صنعت ها ، برای برش فلز های گوناگون استفاده می شود . یکی از این فلز ها ، استنلس استیل می باشد .  برش لیزر قادر است تا طرح های بسیاری را بر روی ورق استیل هک کرده و یا قطعات مختلفی از آن بسازد . برش لیزر به واسطه تابش اشعه لیرز از یک خروجی بر روی سطح استیل مورد انجام قرار می گیرد . لازم به ذکر است در هنگام برش ، سطح در برخورد با لیزر  ؛ ذوب شده  و یا می سوزد .

برای انجام فرآیند برش لیزر ؛ ابتدا مواد خالق لیزر را به وسیله جریان الکتریکی تحریک شده و با به کار گیری تکه های آینه به داخل دستگاه منعکس شده تا  حداقل انرژی لازمه برای برش جمع آوری شود .

پس از رسیدن انرژی به میزان لازمه ، پرتو لیزر به لنز موجود در سر دستگاه تابیده می شود . لازم به ذکر است که این لنز قادر بر کوچک سازی لیزر تا 0.23 میلی متر ، می باشد .

برش استیل

برش پلاسما

برش پلاسما  فرآیندی است که در آن انواع فلزات از جمله ؛ فولاد و استنلس استیل به وسیله مشعل تورچ برش داده می شود . در این فرآیند یک گاز نجیب با سرعت بالا از نازل بر روی سطح دمیده شده و در  همان هنگام قوس الکتریکی ایجاد می شود .

با ایجاد قوس الکتریکی میان گاز و سطح برش ، گاز وارد حالت پلاسما خواهد شد . حرارت پلاسما به مقدار مورد نیاز بالا می باشد تا فلز را ذوب کرده و برش را انجام دهد .

برش استیل

برش نیبلینگ

برش نیبلینگ با استفاده از دستگاه مخصوص نیبلر انجام می شود که قادر است برش هایی الگو دار  و یا مستقیم ایجاد کند . نحوه برش این دستگاه به صورت رفت و برگشت بسیار سریع تیغه بالایی ، می باشد که قادر است تا  ورق های استیل دارای حداکثر ضخامت 6 میلی متر را برش دهد .

برش استیل

برش گیوتین

دستگاه گیوتین سطح مد نظر را به صورت مستقیم برش می دهد . این دستگاه دارای یک تیغه ثابت و یک تیغه متحرک می باشد که تیغه متحرک به صورت مکانیکی یا سیستم هیدرولیکی ، حرکت کرده و همانند قیچی ورق استیل را برش می دهد . سرعت گیوتین های مکانیکی نسبت به گیوتین های هیدرولیکی بیشتر می باشد . زیرا  گیوتین های مکانیکی  برای برش ضخامت کم و گیوتین های هیدرولیکی برای برش ضخامت بالا ، مورد استفاده قرار می گیرند .

لازم به ذکر است که قدرت گیوتین های هیدرولیکی نسبت به هم نوع مکانیکی ، بیشتر می باشد .

برش استیل

برش واترجت

برش های واتر جت ، توسط آب با سرعت و فشار بالا انجام می شوند . سرعت برش واتر جت نسبت به برخی از برش ها بسیار بالا می باشد . این برش با دقت بسیار بالا انجام شده و توانایی برش طرح های پیچیده را دارا می باشد . لازم به ذکر است که در داخل آب مورد استفاده در برش واترجت ، از مواد ساینده همانند ؛ شن و … ، استفاده می شود تا فرآیند آسوده تر انجام شود .

برش استیل

تسمه بری

برای تولید تسمه استیل از فرآیند برش تسمه استفاده می شود . این فرآیند با استفاده از غلطک های پله دار انجام می شود که شامل بخش های ؛ باز کن ، غلطک های برش و جمع کننده تسمه ، می باشد .

جمع بندی

همانگونه که مطالعه نمودید ، برای برش استیل روش های مختلفی وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایب بوده و محصولات بدست آمده ، برای کاربری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند .

جمع بندی

همان گونه که مطالعه نمودید ؛ لوازم سنباده کاری ، به  دو بخش موارد مصرفی و دستگاه ها تقسیم می شوند که هر دو بخش نیز دارای زیر مجموعه هایی بودند که هر کدام از زیر مجموعه ها در عملیات خاصی مورد استفاده قرار می گیرند .

فهرست